Oscars Challenge: Silver Linings Playbook

De enige romantische komedie (met wat drama) in het rijtje. Dan MOET ik hem wel leuk vinden, toch? Bovendien, een film met Bradley Cooper laat je niet schieten. Dat is een misdaad volgens de Europese richtlijnen voor Vrouwen. Denk ik. En anders zou het dat moeten zijn. Ik wilde de film dus pas aan het eindje van rij ‘Best Picture’-nominaties zien, want dan had ik iets om naar uit te kijken tussen zware films als ‘Amour’ en ‘Zero Dark Thirty’. Al die positieve verhalen maakten dat ik echt niet kon wachten.
Als Pat het ‘mental hospital’ mag verlaten na een tripje van acht maanden wegen het in elkaar slaan van de minnaar van zijn vrouw, is hij vastbesloten zijn leven op een rijtje te krijgen. En daarmee hoopt hij zijn vrouw Nikki terug te krijgen. Thuis wordt hij liefdevol opgevangen door zijn vader die enorm bijgelovig is als het om zijn favoriete footballclub gaat en zijn bezorgde moeder. Dan ontmoet hij Tiffany, een meisje dat misschien nog wel ‘gekker’ is dan hij. Tiffany belooft Pat weer in contact te brengen met Nikki, als hij haar helpt met haar project. En dat blijkt voor beiden ‘silver linings’ op te leveren.

Ik weet het niet zo goed met deze film. Ik vond hem leuk en vermakelijk, maar ook wel voorspelbaar en oppervlakkig. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom heel Amerika deze film de hemel inprijst. Zo bijzonder is hij toch ook niet? Goed, laten we beginnen bij de acteurs. Bradley Cooper is echt fantastisch in zijn rol van neurotische Pat. Met verve zet hij de trekjes. gedachtegangen en ontwikkeling van het karakter neer. Hij is zowel grappig als op een bepaalde manier fragiel. Het was een personage dat me raakte, een heel fijn leuk karakter. Met Jennifer Lawrence heb ik niet zo veel. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me een beetje irriteerde aan haar hoofd (bij sommige mensen heb je dat.. sorry) en alleen maar kon denken: ZE IS 22! En daardoor was het voor mij een beetje ongeloofwaardig dat ze in de film een oudere vrouw speelde. Dat deed ze prima hoor, ze zette het karakter lekker getroebleerd neer. Maar toch. Het bleef in mijn achterhoofd. Ook de ouders van Pat worden met veel liefde gespeeld. Je voelt voor ze, ze doen zo hun best met hun zoon. Met de acteurs is dus in principe helemaal niets mis.

De verhaallijn begint met lekker veel crazy, waar ik heel erg van hou. Naar mate het verhaal vordert neemt de crazy af, en wordt het daardoor wat mij betreft ook wat saaier en voorspelbaarder. Dat vond ik jammer. Het begin en de climax van de film vond ik beiden erg goed en leuk, alleen het middenstuk rammelt dus nogal wat mij betreft. Het kakt wat in, ofzo.

De film kent gelukkig humor. Hoewel ik nergens huilend van het lachen op de grond lag, moest ik wel een paar keer grinniken of glimlachen. Het was een lieve leuke film, met een geweldige acteerprestatie van Bradley Cooper (echt geen straf om twee uur naar te kijken). Hij maakt gekheid lief en tegelijkertijd disturbing. Een knappe balans. Als je dus tegen een beetje voorspelbaarheid (het blijft immers een romantische komedie) kan, dan zou ik hem aanraden. Hij is vermakelijk. Maar ik vind hem bij lange na niet zo fantastisch als de internationale filmpers hem doet lijken.

Wat ik overigens wel leuk vind van dit hele proces is dat ik steeds meer idee krijg van wie ik wil dat er een Oscar wint en wie niet. Maar mijn voorkeuren bespreek ik nog wel in een andere post! So stay tuned…

Heb jij ‘Silver Linings Playbook’ gezien?

Bron foto’s: blogs.indiewire.com, goldderby.com

2 gedachten over “Oscars Challenge: Silver Linings Playbook

  1. Ben het hélémaal eens met je review! Leuke film, maar niet eentje die indruk maakt en blijft hangen. En Jennifer is helemaal verkeerd gecast; ik las dat haar personage in het boek 35 is. Cast dan ook iemand van die leeftijd.

Geef een reactie

