Oscars Challenge: Lincoln

lincoln_56021310_ps_1_s-low

Ladies and Gentlemen, deel 1 van de challenge is gelukt: ik heb nu alle ‘Best Picture’ nominees gezien. En dat is erg leuk, want nu kan ik mensen oprecht adviseren wat ze moeten gaan zien (mijn vader bijvoorbeeld), en weet ik welke films ik graag zou willen zien winnen. Maar dat komt allemaal in een speciale Oscars-prediction post. Nu gaat het om Lincoln, een film waar ik heel weinig vanaf wist voordat ik erheen ging. Dat Lincoln gespeeld werd door Daniel Day Lewis, en dat het schijnbaar een goede film is want hij krijgt (geloof ik) de meeste Oscarnominaties van alle films dit jaar, dat was alles wat ik wist. Hij leek me van te voren misschien een beetje saai, maar verder was ik wel benieuwd. Hoe was de laatste ‘Best Picture’ nominee?

Lincoln draait om Abraham Linoln, president van de Verenigde Staten, ten tijde van de burgeroorlog. De film speelt aan het einde van de burgeroorlog, en de laatste maanden van Lincolns leven (en nu verklap ik niets, want als je niet wist dat Lincoln vermoord is dan moetje echt even je geschiedenisboeken opnieuw openslaan ;)). Lincoln probeert uit man en macht een einde te krijgen aan de vernietigende burgeroorlog die zijn land verdeelt. Dit wil hij doen door het 13e amendement, wat slavernij afschaft, aan te laten nemen door het congres. Maar het lijkt onmogelijk dat hij een meerderheid gaat vinden die vóór stemt. De film is overigens geregisseerd door Steven Spielberg.

Jeetje wat is Lincoln een goede film. Lang, ja. En zwaar, ook dat. Je krijgt in 2,5 uur (!) een hele hoop dialogen en heel veel informatie te verwerken. Maar zolang je oplet en geïnteresseerd ben in geschiedenis, dan weet ik zeker dat je dit echt een goede film vindt. Er zit humor in, ondanks dat het niet per se een humoristische film is. De acteurs zijn fantastisch (daarover later meer), en je zult veel gezichten herkennen. Bovendien vond ik dat er ook echt nog een spanning inzat. Gaan ze die stemmen wel of niet op tijd redden? Het is een fantastisch inkijkje in het politieke systeem van Amerika in die tijd, vol prachtige dialogen en fabuleus acteerwerk.

LINCOLN

Want dan Daniel Day Lewis. Mag die man een standbeeld alsjeblieft? Ik had hem nog nooit eerder zien spelen (oeps, ja, sorry hè). En ik heb nooit bewegend beeld gezien van Abraham Lincoln, waarvan ik ook niet denk dat het bestaat overigens. Dus in hoeverre kun je echt weten of hij op Lincoln lijkt? Qua uiterlijk sowieso immens. Maar qua innerlijk denk ik gewoon dat hij hem heel erg lijkend heeft neergezet. Hij speelt een heel bijzondere man. Waanzinnig intelligent en aimabel. Zijn gezichtstrekjes, zijn glimlach als hij een binnenpretje heeft, de twinkeltjes in zijn ogen, maar ook zijn nadenkende blikken. En dan de verhalen die hij als Lincoln vertelt (die blijkbaar een ware verhalenverteller was)… geweldig. Hij had ook een prachtige manier van praten, een klein accentje. Ik zei serieus na de film tegen Vriend dat ik wou dat ik een bandje van die man zijn stem had, dat ik dat lekker als slaapmiddeltje kon gebruiken omdat je er zo heerlijk ontspannen van raakt, haha. Ik liep de bioscoop uit met een waanzinnige bewondering, niet alleen voor Daniel Day Lewis, maar ook voor Lincoln. Wat een bijzondere man moet dat geweest zijn.

De andere acteurs zijn ook stuk voor stuk fantastisch. Iedereen heeft een jaar voordat ze gingen filmen al toegezegd dat ze mee zouden doen aan deze film, waardoor Spielberg alle acteurs had die hij wilde hebben voor de film. Zo heb je Joseph Gordon-Levitt, Sally Field, John Hawkes, Tommy Lee Jones en David Strathairn, stuk voor stuk geweldige en bekende namen. Allemaal zetten ze een fantastische prestatie weg. Er was niet één acteur waarvan ik tijdens de film dacht: hmmm, nee. En dat is toch wel bijzonder, vind ik.

LINCOLN

Al met al zou ik deze film zeker aanraden, als je het niet erg vind om even goed op te letten bij een film. Ik vond het geweldig dat ik op deze manier ook nog eens wat leerde over Amerikaanse geschiedenis. En dat in een fantastische film. Ik vond hem zeker niet saai en langdradig, iets wat wel eens wordt gezegd. En mocht je zin hebben om een acteur de rol van zijn leven te zien spelen, dan wens ik je veel plezier bij Lincoln.

Ga jij ‘Lincoln’ zien?

Bron foto’s: filmdepot.nl

2 gedachten over “Oscars Challenge: Lincoln

Geef een reactie

