Why I’m becoming a Veggie

Lang heb ik met deze post geworsteld. Niet zozeer met het schrijfgedeelte, maar vooral vooraf. Ik wilde graag delen met jullie wat er gaande was in mijn leven, mijn nieuwe ontwikkelingen en opvattingen delen, een gebalanceerde blog met argumenten schrijven, zonder mensen af te schrikken. Of het gevoel te geven dat ze minderwaardig zijn door de keuzes die ze maken. Uiteindelijk besloot ik maar gewoon te gaan schrijven. Het ligt me namelijk zo aan het hart dat ik jullie graag wil vertellen waarom ik besloten heb vegetariër te worden. Ik probeer in mijn post vleeseters in hun waarde te laten, dus ik wil je vragen mij, als nieuwe vegetariër, ook in mijn waarde te laten. Het betekent erg veel voor me. Ik vind het nog wel wat eng om te zeggen: Ik ben vegetariër.

Wat niet in deze post: Enge slachthuizen (die zoek je zelf maar op als je daar zin in hebt) en een betoog om je te bekeren
Wat wel in deze post: Schattige pluizige diertjes, leuke grapjes en mijn persoonlijke redenen

Het voelt een beetje als iemand die net leert fietsen die zichzelf professioneel wielrenner noemt. Ben ik vegetariër? Dat betekent dat ik nooit meer een stuk vlees zal eten. Een enge gedachte vind ik dat. Zo definitief, en definitieve dingen beklemmen me nogal. Daarom zeg ik altijd maar dat ik een vegetariër in wording ben. Hoewel ik in realiteit bewust gekozen heb, bijna drie weken geleden, om geen vlees meer te eten.

Al zo lang als ik me kan herinneren voelde het bij mij niet goed om dieren te eten. Ik kon niet helemaal begrijpen waarom dat eigenlijk nodig was. En waarom we dan niet onze hond aten (hoewel ik dat natuurlijk echt niet wilde, maar het principe was daar). In mijn puberteit had ik een periode waarin ik mijn familie vroeg om minder vlees te eten. Want normaal gesproken at ik elke dag (en soms twee keer per dag, ook met de lunch) iets van vlees. We waren het aardappelen-groente-vlees gezin. En later het wereldgerechten-gezin. Vlees at ik omdat ik het lekker vond, hoewel ik op zichzelf geen geweldig groot vleesfan was/ben. Er waren maar een aantal soorten die ik echt kon waarderen, maar die waardeerde ik dan ook erg. Rond mijn veertiende toen vroeg ik mijn gezin dus om één dag in de week geen vlees te eten. Iets waar mijn moeder meteen achter stond. Zij is ook niet zo dol op vlees. Mijn vader en zusje, die wel heel erg gek zijn op vlees, stonden er ook wel achter. Het was immers zielig voor de dieren, dus ach, wat was nou één dag per week. We kochten vleesvervangers. Mijn vader (en zusje, omdat zij hem daar altijd wel in volgde) klaagde steen en been. Hij stopte een stuk nepvlees in zijn mond en verklaarde: ‘Nou, dit is net een stuk karton’. Een week later was hetzelfde verhaal. Ik vond het niet zo vies. Best lekker zelfs. Maar de derde week deden mijn vader en zusje al niet meer mee. En de vierde week hield mijn moeder er ook mee op. We aten weer alle dagen vlees (en soms vis, maar niet veel want mijn vader vindt veel soorten niet lekker, surprise surprise ;-)).

Toch bleef het me niet lekker zitten. Ik miste vlees nooit zo als ik het niet at, ook al kon ik echt intens genieten van een stokje saté of een schnitzeltje. Afgelopen jaar ging ik periodes steeds minder vlees eten, en nam ik steeds vaker vleesvervangers in plaats van vlees. Toen ik meer leerde over waar ons eten vandaan komt en wat het met ons doet, schrok ik. We weten er heel weinig vanaf. Drie weken terug maakte ik naar aanleiding van mijn zoektocht naar informatie definitief de beslissing. Ik word vegetariër.

Iets om over na te denken.

Mijn beslissing is drieledig. En ik zal je uitleggen welke drie delen hiertoe leiden:

1. Dierenwelzijn
De meest voor de hand liggende reden, denk ik, voor carnivoren. Toen ik afgelopen zomer een kitten nam, werd het me steeds meer duidelijk. Hoe kon ik dit beestje nou immens liefhebben, kapot knuffelen en goed verzorgen, terwijl er misschien een paar kilometer verderop net zulke lieve en slimme beestjes staan die kapot gaan van de stress, onnatuurlijk worden gevoed, explosief groeien, doorgefokt zijn tot een onnatuurlijk ras met lichamelijke afwijkingen, die hun leven lang in hun eigen stront staan, nooit naar buiten kunnen en geluk zullen meemaken, alvorens ze geslacht worden zodat ik een broodje hamburger kan hebben. Ik kan het niet echt voor mezelf rijmen. Bovendien. Als je eenmaal zelf een katje hebt, dan zie je haar bewegingen, instincten, blikken, in alle dieren terug. Het komt dichterbij, althans, dat voelde ik zo.

Als je beelden ziet hoe het er in sommige slachthuizen aan toe gaat, verhalen leest van leefomstandigheden in de bioindustrie, dan wil ik daar niets mee te maken hebben. Ik wil niet dat mijn geld gaat naar een industrie die alsmaar groeit en waar dieren als gebruiksvoorwerpen gezien worden. Ik vind dat een kromme machtsverhouding. Waarom zijn wij beter dan dieren? Waarom hebben wij het recht zulke intelligente, prachtige wezens zo te mishandelen en gebruiken voor ons ‘welzijn’? Omdat we het kunnen?

Ik vind het, sinds ik vegetariër ben, een heerlijk idee dat geen enkel dier meer voor mij hoeft te lijden (voordat je over leer begint, ik heb één paar leren laarzen, that’s it). Er valt een last van mijn schouders met die gedachte. Ik heb echt het idee dat ik nu eerlijker en meer van de natuur kan genieten, nu ik weet dat ik niet bijdraag aan iets wat het kapot maakt. Het geeft me een heel liefdevol gevoel.

En ja, ik eet nog wel kaas. Geen eieren en melk. Maar ik eet vrij weinig kaas, dus dat kan ik voor mezelf goedpraten (hoewel de behandeling van melkkoeien ook niet echt iets is om vrolijk van te worden). Maar één stap per keer is genoeg, voor nu.

Een kuiken met een hoge hoed. Nu is je dag weer goed!

2. Het milieu
Iets waar ik nooit over nadacht omdat ik er simpelweg niets van wist. Maar in mijn zoektocht leerde ik dat een carnivoor 7x zo slecht is voor het milieu als een vegetariër, een derde van het aardoppervlak wordt gebruikt voor de veeteelt, en de co2 uitstoot van de veesector vele malen groter is dan die van de transportsector. En dan heb ik het nog niet over alle vervuiling. En over alle energie die het kost om één kilo vlees te produceren (ik geloof zeven kilo graan). Ik las dat zelfs als we maar een deel van dat graan niet zouden gebruiken voor veeteelt, dat er dan geen honger meer zou bestaan op de wereld. Dat vind ik erg. Dat wij in principe (in)direct invloed hebben op de honger in andere werelddelen, omdat wij in het Westen zoveel vlees willen. Ik vind het een fijn idee dat ik echt bijdraag aan het milieu door de keuze te maken geen vlees te eten.

3. Mijn gezondheid
Een vegetarisch dieet geeft je veel minder kans op ziektes als kanker en hart- en vaatziekten. Natuurlijk worden ze er niet mee voorkomen, maar als je dertig procent minder kans loopt op hartziekten doordat je geen vlees eet, dan vindt ik dat best een goede overweging. Als je je gezondheid zo kunt helpen, waarom dan niet? Zowel kanker als hartziekten zijn dingen die veel voorkomen in mijn gezin (hartziekten aan de ene kant, kanker aan de andere kant, hoera voor mij!), dus als ik die kans kan verkleinen door mijn eetpatroon, dan vind ik dat een mooie kans.

LOL

Wat ik aan mezelf merk/voel
Nu ik vegetariër ben is mijn eetpatroon vanzelf ook gezonder geworden. Ik eet relatief veel meer groenten, eet veel meer salades en drink zelfs sinds kort groene smoothies. Ook word ik een creatievere kok. Ik probeer steeds meer nieuwe receptjes en nieuwe groenten waarmee ik nog nooit eerder gewerkt heb uit. Sinds ik geen vlees meer eet voel ik me lichter, gek genoeg. Niet zozeer in gewicht, maar het lijkt alsof mijn lijf lichter voelt, alsof mijn voetstappen lichter zijn. En ik heb in drie weken geen buikpijn of darmkrampen gehad, iets wat ik daarvoor nog wel vaker had. Daarnaast merk ik aan mezelf dat ik meer energie heb. Ik kak niet meer in aan het einde van de dag, waarna ik doodmoe op de bank blijf liggen, maar ik kan rustig de hele avond door. En na acht uur slapen ben ik écht wakker. Dan kan ik niet eens meer doorslapen. Dit alles heeft ook te maken met het eten van meer groenten, en het minderen van suiker natuurlijk. Maar ik voel me gezonder, en zo’n duidelijk verschil had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Eet ik nog wel vis?
In principe niet. Ik haal het niet in huis. Maar het is voor mij een grotere opgave om vis op te geven dan om vlees op te geven. Voor nu heb ik besloten dat ik eens per maand sushi mag eten, mits ik ook dan wel voor iets meer vega-opties kies (avocado!!!). Ik denk uiteindelijk dat iedereen een beslissing moet maken over eten die goed voelt voor hem of haar. En voor mij voelt dit voorlopig heel erg goed. Of ik nooit meer vlees zal eten, kan ik niet voorspellen. Dat moet je ook niet willen voorspellen, denk ik. Ik bekijk het dag voor dag en tot nu toe vind ik het opgeven van vlees totaal niet moeilijk. Ik voel me er goed bij.

HAHA!

Ik heb een keuze gemaakt die voor mij goed voelt. Wat jij eet, moet jij weten. Als jij graag vlees eet, dan lig ik daar niet wakker van. Ik voel me niet beter dan vleeseters, en ben er niet op uit om iemand vegetariër te maken. Leef en laat leven 🙂

Thanks for reading!

Bron foto’s: iwastesomuchtime.com, twtgirls.com, healthyandstuff.tumblr.com, tuenti.com, ikol-liesmith.tumblr.com, facebook.com. All pictures are found on weheartit.com. If I accidentally published your picture without credits, please contact me.

23 gedachten over “Why I’m becoming a Veggie

  1. Wij zitten denk ik in een soortgelijk stadium. Al eet ik geen “normale” kaas (i.v.m. stremsel), gelatine en vis meer. Wel ben ik gek op mooie leren tassen en schoenen, dus daar kick ik nog even niet van af 😉 Heel veel succes en iedereen moet gewoon doen waar ie zich goed bij voelt! 😀

  2. Mooi blogje, Milou! Ik ben ook een beetje aan het proberen wat goed voelt qua eten. Nu ik zoveel gezonder eet, merk ik pas wat eten met je lichaam kan doen! 🙂 Maar inderdaad: iedereen moet het zelf weten. Alles is goed, als jij je er maar goed bij voelt.

  3. Goed geschreven en fijn dat je op zo’n mooie manier je hart hebt kunnen luchten. Ik heb zelf een hele tijd ook als vegatarier geleefd. Helaas was het voor mij juist slecht voor mijn gezondheid. Ik kreeg een extreem ijzertekort. Niet alleen door mijn eetpatroon, maar ook door een andere ziekte en de combinatie ervan. Nu probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen, maar ik snap helemaal je punten. Ik kies op dit moment wel voor mijn eigen gezondheid, al let ik wel op. Over het algemeen komt het niet snel voor dat je een ijzertekort krijg, maar let wel goed op dat je een uitgebalanceerd eetpatroon hebt. You go girl!

    • Thank you! ❤ Wat vervelend dat je last kreeg van een ijzertekort. Ik drink veel groene smoothies, waar boerenkool inzit, wat heel goed schijnt te zijn voor je ijzergehalte. Verder is het een kwestie van aankijken en proberen denk ik, ik ben nu drie weken bezig en voel me er goed bij.

  4. Mooie blog! Je hebt er echt goed over nagedacht, ik heb zeker respect voor je beslissing. Zelf ben ik geen vegetariër maar wel flexitariër, ik probeer minimaal 3-4x per week geen vlees of vis te eten. Als ik vlees eet, dan bijna altijd van biologische oorsprong. Ik vind het in ieder geval goed om je bewust te zijn van je wat je eet, of je nu wel of geen vlees eet of minder. Ik kijk in ieder geval heel erg uit naar je vegetarische recepten!

  5. Wat een goed besluit! Ik ben al vanaf mijn 6de vegetarisch en het bevalt me erg goed. Ik weet nog wel dat het even doorbijten was in het begin, maar iedereen die vegetarisch wordt voelt zich stukken beter na een tijd geen vlees eten.

  6. Heel goed artikel, ik voel me totaal niet aangevallen als niet-vegetarier in ieder geval 🙂
    Zelf heb ik een wat vreemde relatie met vlees. Ik kom net als jij uit een aardappels-groenten-vlees-gezin, en vaak hadden we minstens drie vleeswaren voor bij de lunch. Al op vroege leeftijd had ik een voorkeur voor kip en rund, mager vlees dus. Ik kan namelijk niet tegen stukjes vet en zeen.
    Toen ik op kamers ging, zeven jaar geleden, veranderde er eigenlijk niet zo veel; pas sinds een jaar eet ik bewust en daar hoort ook bij dat ik minder vlees eet. Flexetarier noemen ze dat, leuk woord. Ik eet met liefde een lekkere groenteschijf en in de lasagne vervang ik het gehakt gewoon door veel champignons. Laatst kwam ik er weer achter waarom eten waarin goedkoop vlees is verwerkt me de rillingen geeft: ik at bij uitzondering een kant-en-klare lasagne van de Hema en vond er een hard stukje in, het leek wel een kies, IEWL!!! Als je zelf je eten bereidt en weet wat je in je mond stopt gebeuren die dingen niet. Of wat te denken van het bericht vandaag op de website van Allerhande, dat in de lasagne van de Euroshopper ook een klein percentage paardenvlees wordt verwerkt… Gadverdegadver (en hypocriet, want waarom wel rund eten en geen paard?)
    Ik vind vlees vaak gewoon niet zo fris, komt het op neer. Het milieu-argument vind ik ook belangrijk, maar met dierenwelzijn heb ik zelf niet zo veel omdat ik dieren maar stom/eng vind, haha. Anyway, succes met je keuze en veel kookplezier!

    • Thanks voor je lange comment. Ik ben nou nog nooit iemand tegengekomen die zegt: met dierenwelzijn heb ik niks want ik vind dieren stom/eng. Wat apart! En ik moest ook wel lachen, haha. Nooit een huisdier gehad? Ik wel, mijn leven lang. Ik snap precies wat je bedoelt met dat vette vlees. Ik hou daar ook niet van. Ik sneed vette randjes overal van af, en die harde stukjes!!!!! Daar heb ik echt een tijdlang een fobie voor gehad. Bah, als ik eenmaal één zo’n stukje in mijn eten tegenkwam, dan kon ik de rest niet meer ‘normaal’ opeten. Ik was dan geobsedeerd en misselijk. Dus ik snap je! 😉

      • Nooit een huisdier gehad nee, ik ben allergisch voor katten (en paarden) en bang voor honden en vogels. En met de rest heb ik ook niets! Vond het als kind ook vreselijk als we met school naar de dierentuin gingen, die stinkende hokken enzo. Heb ook niks met baby’s, nu ik toch politiek incorrect bezig ben haha. En grappig dat je dezelfde fobie hebt 😉

  7. Goed geschreven! Ook fijn dat je echt jou standpunt hebt belicht, ik word soms een beetje gek van vegetariers die me echt proberen over te halen. Het is mijn keuze. Hetzelfde geldt trouwens voor vleeseters die vegetariers proberen over te halen vlees te eten. Het is jouw keuze en je moet doen wat voor jou prettig is. Goed dat je dat doet en dat je het op een goede manier kan opschrijven!

  8. Wat ongelooflijk super dat je vegetariër bent geworden 😀 Wat tof! Je verhaal is trouwens zoooo herkenbaar (over het gezin en hoe je worstelde met vlees eten), dat had ik ook en zo ben ik eigenlijk ook gestopt. Let alsjeblieft wel op dat je genoeg vitamine b12 en ijzer naar binnen krijgt vooral omdat je ook geen melk drink. Ik ben nog steeds overtuigd van vegetarische levensstijl en ondanks dat ik gebalanceerd at (en eet) bouwde ik in een aantal jaar een zwaar tekort op. Jammer, want nu moet ik voor m’n gezondheid zo nu en dan vlees eten en dat is stom.Neem een multivitamine voor vega’s erbij zou mijn tip zijn! Echt ontzettend leuk dat je dit zo deelt en ik ben benieuwd naar je volgende blogposts over je vegetarische levensstijl 😀 Veggies for the win!

  9. Wat een inspirerend stukje. Je hebt goed nagedacht over je keuze en ik vind het knap dat je het zo goed kan verwoorden. Ik merk dat ik hier de laatste tijd ook steeds bewuster over na ga denken. Er staan zelfs al ‘drafts’ klaar over deze discussie die ik voer met mezelf. Maar volledig vega eten is bijna niet te doen nu ik nog thuis woon, dan zou mijn moeder bijna 3 verschillende potjes moeten koken en ze is ook niet zo van het experimenteren met bijvoorbeeld linzen. Toch probeer ik mijn porties vlees en vis beperkt te houden en ben ik er echt mee bezig wat ik in mijn mond stop. Ik word heel ongelukkig van ongezond eten nu mijn lichaam daar niet meer aan gewend is, dus op zich is dat ook niet zo moeilijk. Oei, dit wordt een lange comment, dus ik zal ‘m maar eens afsluiten 😉 En oja, vooral receptjes blijven delen, dat is leuk!

Geef een reactie

