Vijf Europese steden die ik nog wil zien!


Het vuurwerk dat 2013 inluidde is inmiddels ver in ons collectieve geheugen weggezakt, en daarmee ook mijn laatste tripje (naar Keulen). En die vakantie daarvoor, naar Eypte, is al helemaal ancient history als je het mij vraagt. Voor 2013 staat pas in oktober een tripje op de planning (de horror!). Mijn werk als freelance journaliste is absoluut fantastisch, maar het wisselende inkomen maakt mij waarschijnlijk een betere spaarster dan zo’n 95% van mijn bezoekers. Alles wat ik overhou gaat naar de spaarrekening, en dan niet mijn vakantiespaarrekening maar mijn leefspaarrekening. Je weet immers nooit wanneer de opdrachten minder worden. Maar ik voel de reiskriebels. Ik moet binnenkort weer even naar het buitenland, want simpelweg wachten tot het oktober is, maakt me verdrietig. In het kader van plaatsvervangend reizen maakte ik dus maar een lijstje van vijf Europese steden die ik graag nog wil bezoeken. O ja, en vijf die ik graag opnieuw wil bezoeken!

1. Istanbul
Bovenaan mijn verlanglijstje staat de nieuwe woonplaats van Wesley & Yolante. Istanbul. En dan niet omdat het olijke tweetal er woont (Nee, ik ben ook eens in Milaan geweest toen zij er woonden, en dat stelde echt geen drol voor), maar omdat ik er zoveel goede verhalen over hoor. En mijn bezoek aan Egypte maakte dat ik graag weer terug wil naar een Arabische cultuur. Aan de ene kant het hippe snelle Europese leven, aan de andere kant de oude melancholische cultuur. Yes, please!

2. Moskou/Sint Petersburg
Waar mijn fascinatie voor Moskou en Sint Petersburg vandaan komt, weet ik echt niet. Maar iets aan die prachtige gebouwen met koepels en vrolijke kleurtjes doet mij verlangen naar het bezoeken van de steden. Misschien is het een inkijkje krijgen in hoe de Russische cultuur écht is. Of even terugblikken naar de tijd van achter het ijzeren gordijn (hoewel ik toen niet leefde, maar you know me, I love history).

3. Kopenhagen
Nog een vreemde eigenschap van mij: Ik ben Denemarken-fan. Al jaren voordat Denemarken ineens hip en happening werd op de wereldkaart, luisterde ik al getrouwd naar mijn favoriete Deense bandje. Alvorens ik er nog een ontdekte. En een favoriete Deense acteur kreeg. En ik een dingetje bleek te hebben voor Deense mannen. En toen kwamen er ineens ook allemaal gave Deense series. Ik wou dus maar even zeggen, ik was de trend ver vooruit. Per ongeluk dan. Ik ben nog nooit in Denemarken geweest, maar wil het wel graag. En Kopenhagen lijkt me een heerlijke stad.



4. Lissabon

In Oktober ga ik heerlijk een weekje met vriend en schoonfamilie naar Portugal. Hopelijk verblijven we dan ook een dagje in Lissabon, want het lijkt me een heerlijke stad om te bezoeken. De mediterrane cultuur, het mysterieuze, ik kan niet wachten tot ik er ben!

5. Santorini
Oké, Oké. Santorini is een eiland. Maar wel zo klein, dat ik vind dat hij best als stad door kan gaan. En anders bepaal ik dat toch lekker zelf, want het is mijn blog. HA. Heerlijk, die autoriteit. Al die plaatjes van felwitte gebouwtjes en azuurblauwe zeeën hebben zich in mijn onderbewuste genesteld. Ik wil HEEL.ERG.GRAAG naar Griekenland. Maar dan niet in het hoogseizoen met veertig graden s’il vous plait.

+ 5 steden die ik opnieuw wil bezoeken
Ja, ik ben er al eens geweest. Maar sommige steden vind je zo leuk dat je ze gewoon nog een keertje wil bezoeken. Dit zijn mijn vijf Europese keuzes.



1. Londen

Ik ging er heen vlak na het behalen van mijn middelbare school diploma. Mijn hart was net gebroken door een ex-vriendje, en samen met moeder, vader en zusje bevond ik me even een paar dagen in een ander land, in een andere stad. En wat een heerlijke stad, Londen. Ik wil er heel graag weer heen, en aangezien er familie woont van Vriend, moet dat er dit jaar toch echt maar eens van komen.

2. Parijs
Ah, Paris, je t’aime. Dat ik van Frankrijk hou, mag duidelijk zijn. Al sinds groep 1 van de basischool heb ik Franse les gehad (niet dat daar heel veel van blijven hangen is, alors), en ik ben dan nu ook een aantal keer in de Franse hoofdstad geweest. Ik gok een keer of vier, minimaal. En ik krijg er maar geen genoeg van. Als ik in één grote stad zou mogen wonen ter wereld, dan zou ik Parijs kiezen. Struinen over de Franse straatjes, op rommelmarktjes snuffelen, en de hele dag naar dat geweldige taaltje luisteren? Oui!

3. Berlijn
Op de middelbare school ging ik voor het eerst zonder ouders op vakantie. Weliswaar met een aantal leraren en vijftig andere leerlingen, maar desondanks voelde ik me voor het eerst echt vrij. Zelf shoppen, de metro pakken, cocktails drinken in Oost Berlijn. En het bezoek aan de Berlijnse Muur, het Holocaust Memorial en Checkpoint Charlie staan nog altijd op mijn netvlies gebrand. Een heel bijzondere stad, met een heel relaxte sfeer waar ik graag weer heen wil.

4. Venetië
Één dag was ik er, met Vriend. Het was bloedheet, en we gingen met de trein (wat een drama!). Toen we door de prachtige stad slenterden konden we aansluiten in rijen toeristen. Venetië is werkelijk prachtig, maar we hebben er weinig van gezien. Ik zou echt heel erg graag terug gaan, voor een dag of drie.

5. Rome
Ook Rome bezocht ik in één dag. Met de trein. En het was ook warm, hoewel minder warm dan in Venetië. Maar dan bezocht ik de stad met mijn zusje en ouders, een aantal jaar terug. Ik weet nog dat ik van de ene historische verbazing in de andere viel. Rome staat echt heel erg hoog op mijn lijstje van steden die ik wil bezoeken. Alleen jammer dat het zo’n dure stad is.



& Marrakech

Goed, hij ligt niet in Europa. En daarom is het mijn bonusstad. Maar op een of andere manier wil ik gewoon graag naar Marrakech. Ik heb het idee dat ik overal van die kruidenkraampjes en kamelen ga tegenkomen. En Alladin. Ik weet dat dat niet zo is, maar toch. Ik kan het beeld maar niet uit mijn hoofd zetten. Wanneer ga ik?

Welke steden willen jullie nog bezoeken in Europa?

Beeld: Flickr.com

7 gedachten over “Vijf Europese steden die ik nog wil zien!

  1. Toffe lijst, naar Lissabon ben ik ook heel benieuwd!
    Rome is trouwens niet zo superduur hoor! Tenminste, in ieder geval goedkoper dan Venetië. Ik ben er met oud & nieuw geweest en heb eerlijk gezegd maar heel weinig geld uitgegeven (maar misschien ook omdat ik niet alle musea etc. heb gezien).

  2. Pingback: The Law of Attraction, it works | writerinheels

Geef een reactie

