Oscars Challenge: The Impossible

3100-C2_THE IMPISSIBLE 70x100 op 50%2.indd

Ik denk dat iedereen zich nog wel de beelden voor ogen kan halen. Een gigantische golf water die op vakantieresorts af kwam stormen, en daarbij iedereen en alles in zijn pad opslokte. De Tsunami van Kerst 2004, in onder andere Indonesië. Wat een nare, nare beelden waren dat. En wat waren ze al weer weggezakt in ons collectieve geheugen. Want daarna kwam Haïti, Italië, Japan. De aardbevingen en milieurampen knalden om ons de oren. Maar nu is er The Impossible, een film met Ewan McGregor en Naomi Watts over de verwoestende golf die het leven van veel gezinnen in één keer overhoop haalde. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Heftig?
Maria en Henry reizen met hun drie zoontjes naar Thailand om met de Kerst te kunnen genieten van een heerlijke luxe vakantie in een resort. Maar de dag na Kerst slaat ineens het noodlot toe. Een gigantische golf komt het resort in rollen, en rukt de familie uit elkaar. Ineens slaat de vakantie om in een overlevingsgevecht.

Jeetje, wat een heftig verhaal. Ik voelde me helemaal benauwd na het kijken van de film. Wat een beklemmend verhaal. Ontzettend naar. Het is geen film waar je vrolijk van wordt, kan ik je verklappen. Maar dat is vaak een goed teken, vind ik. Ik moest ook meerdere keren huilen, en dat betekent voor mij dat ik genoeg mee kan leven met het verhaal dat het me raakt.

THE IMPOSSIBLE

Het meesleurende water is op een geweldige manier gefilmd, waardoor het echt voelt alsof jij er ook in zit. En dat is eng. Eindelijk weet je hoe het moet zijn om daar te zijn geweest op het moment dat het gebeurde. Ik wist min of meer hoe het verhaal afliep, maar dat wordt ook vrij snel duidelijk in de film, vond ik. Daardoor vond ik naderhand dat er op zich niet zo heel veel gebeurt in het verhaal. Het is een beetje traag. Wat niet wegneemt dat de rollen goed gespeeld worden. Ik vind zowel Naomi als Ewan, en hun ‘kindjes’ een goede rol neerzetten. Maar al met al vond ik het een heftige, beklemmende film, die iets te traag is om wat mij betreft voor een ‘Beste Film’-Oscar in aanmerking te komen. De enige die dan ook genomineerd is, is Naomi Watts. En dat is best terecht, want gek genoeg bleef ik achter met het idee de karakters niet door en door te kennen, ofzo.

The Impossible is een beklemmende, heftige film, die een goed inkijkje geeft in hoe het moet zijn geweest om de Tsunami mee te maken, met alle angsten die daarbij komen kijken. Maar hij is ook een tikkeltje voorspelbaar, en een klein beetje traag. Er gebeurt minder dan je zou hopen, vond ik. Overigens is het filmtechnisch erg mooi gemaakt, dat moet even gemeld worden. Zeker geen slechte film, en goed om eens gezien te hebben.
Heb jij ‘The Impossible’ gezien?

Beeld: filmdepot.nl

2 gedachten over “Oscars Challenge: The Impossible

Geef een reactie

