Boek: The Catcher in the Rye – J.D. Salinger

Begin dit jaar maakte ik met mezelf de afspraak dat ik bewust meer ging lezen. En tot nu toe gaat dat prima. Vorige week had ik ineens zin in een literaire klassieker. En dan komen bij mij toch vooral de Amerikaanse klassiekers naar boven, The man and the Sea, The Great Gatsby, To Kill a Mockingbird. Maar ook vooral: The Catcher in the Rye. Ik had hem nog nooit gelezen. Gek genoeg. Als ik een school had, zou ik mensen alleen maar de hele tijd boeken laten lezen. Maargoed. Ik begon dus in The Catcher in the Rye, wat maar net tweehonderd bladzijden telt, en ik had hem zo uit. Vond ik hem leuk?

Het boek uit 1951 draait om Holden Caulfield, een zestienjarige jongen die van school wordt getrapt omdat hij zijn best niet doet. Het is inmiddels de zoveelste school die hij moet verlaten, en hij besluit te rebelleren. In plaats van wachten tot woensdag, vertrekt hij meteen en zwerft hij twee dagen lang door New York terwijl hij probeert te verzinnen wat hij moet gaan doen. In het boek vertelt hij direct aan de lezer hoe hij over sommige denken denkt. Zo voelt hij dat hij nergens bijhoort, haat hij bijna iedereen, en weet hij niet wat hij met zijn toekomst aan moet.

Ik vond het boek heerlijk. De schrijfstijl beviel me erg goed. Ik vond het superhilarisch om een zeventienjarige te ‘horen’ vertellen over hoe hij tegen zijn leven aankijkt. En voor een groot deel is het heel erg herkenbaar. Ik herkende een aantal emoties echt terug uit mijn tienerjaren (oma vertelt…). Daarnaast is het geweldig om het woordgebruik te zien, dat natuurlijk typerend was voor een jongen uit de jaren vijftig. Ook het dagelijkse leven uit de jaren vijftig is geweldig om een inkijkje in te krijgen. Zoals dat je echt rijk was als je toen twintig dollar had, bijvoorbeeld. Of als kind in ieder geval.

Het boek leest in principe snel weg, maar er zitten heel veel details en zijweggetjes in. Meestal kon ik die waarderen, maar zo nu en dan kwamen ze me echt de neus uit. ‘Get to the point’, dacht ik dan. Maar dat draagt wel bij aan de geloofwaardigheid dat een jonge jongen dit vertelt. Het boek speelt maar in twee dagen, en soms vond ik dat een beetje langdradig. Maar dat was vooral een stuk in het midden, dat hij in een hotel zit in New York. Verder vond ik het verhaal weer snel genoeg oppikken. Het schetst heerlijke karakters, en een herkenbaar hoofdpersoon met veel humor. Ik moest regelmatig even grinniken.

Dit boek is in principe geschikt voor iedereen, volwassen en tieners. Je moet alleen wel kunnen tegen hier en daar wat zijweggetjes en oud taalgebruik (maar dat is juist charmant, vind ik). Neemt niet weg dat het Engels wel heel toegankelijk is. En dat het boek maar zo weinig bladzijdes telt, betekent dat je hem in een dag of twee lezen zeker uit hebt. Ook een pluspunt.

Mocht hij op je leeslijst staan, dan zou ik hem zeker kiezen. Ik heb er van genoten.

Heb jij ‘The Cather in the Rye’ gelezen?

Bron foto’s: jannyan.wordpress.com, telegraph.co.uk,

2 gedachten over “Boek: The Catcher in the Rye – J.D. Salinger

Geef een reactie

