Documentaire: Katy Perry – Part of Me

Katy Perry vind ik denk ik de mooiste showbusinessvrouw die rondloopt in Amerika op dit moment. Misschien een beetje té, zelfs. Maar jee, die vrouw kan echt alles hebben. Roze, blauw, zwart of blond haar. Een van de beste zangeressen is ze absoluut niet, maar dat maakt ze wat mij betreft goed met haar aanstekelijke vrolijkheid en haar verslavende liedjes. Ooit zag ik haar eerste optreden in Nederland, in de Melkweg, geloof ik. Wat was ze leuk, toegankelijk en zuiver van stem! Ik heb haar carrière vanaf het begin gevolgd (zonder dat ik fan ben, ofzo) en wist dus al heel wat van haar afkomst. Maar toch vond ik ‘Part of Me’ een geweldig inkijkje in het leven van een wereldster en hoe ze ooit zo is geworden.

Katy Perry: Part of Me is een documentaire die Katy volgt op haar wereldtour, die haar een jaar van haar leven kost. Je ziet wat erbij komt kijken om elke avond een gigantische show neer te zetten, hoe ver ze gaat voor haar fans, en wat ze doet om haar huwelijk te redden. Ook zie je haar immense verdriet om het stuklopen van haar huwelijk.

Ik vond het een bijzondere documentaire. Niet alleen krijg je echt een inkijkje in het leven van een artiest op tour, je krijgt ook echt een inkijkje in haar persoonlijke leven. Door middel van een aantal interviews met haar, familieleden, vrienden en werknemers, krijg je een (rooskleurig, natuurlijk) beeld van een hardwerkende vrouw die altijd in haar eigen visie heeft geloofd.

Wat ik nog indrukwekkender vond is dat er zeker een minuut of twintig van de documentaire is ingeruimd om haar relatie met Russell Brand te belichten. Niet alleen het positieve begin, maar ook hoe het uit elkaar klapt. Natuurlijk hoor je niet precies waarom, al doet de documentaire je geloven dat Katy alles deed om het huwelijk te redden, en Russell niet. En dat de lange afstanden ze opbrak. In waarheid is Katy gedumpt door Russell, en heeft het waarschijnlijk te maken met het feit dat Katy teveel feestte en nog geen kinderen wilde, en Russell wel. Maar dat wordt gefluisterd.

Je ziet dat, hoe dan ook, een relatie onderhouden terwijl je op wereldtour bent, praktisch onmogelijk is. Elke veertien dagen, kreeg Katy drie of vier dagen vrij. Dan sprong ze na een show op een vliegtuig in Wenen, om naar New Orleans te vliegen waar ze Russell Brand ophaalde, om samen naar Los Angeles (hun gezamenlijke woonplaats te vliegen). En drie dagen later vloog ze weer terug naar Europa (of waar ze dan ook speelde) om net op tijd weer op het podium te staan. Bizar! Je vraagt je toch echt wel af waarom Russell niet gewoon om de week een paar dagen met Katy meeging.


Ehm.. hallo? Perfect lichaam, anyone?

Anyway, het deel dat me het meest raakte was het stuk dat het huwelijk van Katy definitief kapot was. (Ze wist niet dat hij scheidingspapieren zou indienen, maar dat vertelt de docu niet). Je ziet haar huilend op een massagestoel (?) liggen. Ze doet de ketting om die ze van Russell kreeg voor haar verjaardag. Later zie je haar op een massagetafel proberen uit te rusten van haar verdriet. Maar staat ze weer op omdat ze een meet and greet moet doen. Vlak voor haar optreden staat ze huilend in een hoekje. Om twee minuten later een grote neplach op te zetten en het podium op te gaan. Bizar om te zien. Echt bizar. Al besef je ook wel dat er no way in hell is dat zo’n concert natuurlijk verzet gaat worden. Dat zou ik ook niet doen. Maar toch. Zulk diep verdriet aan de kant zetten om op het podium te komen is heel erg knap. Ik heb meer respect gekregen voor Katy Perry.

Ennehh.. mag ik haar lijf, alsjeblieft?

Heb jij ‘Part of Me’ gezien?

Foto’s: flickr.com

6 gedachten over “Documentaire: Katy Perry – Part of Me

  1. Ik vind haar zo’n mooie vrouw he 🙂 Ik ken haar liedjes niet (als ik het hoor misschien), maar zag haar een keer bij Graham Norton volgens mij en was behoorlijk onder de indruk 🙂 Ik wil de docu nog wel eens zien!

Geef een reactie

