Oscars Challenge: The Master

the_master_58092406_ps_1_s-low

Omygod. I love me some Joaquin Phoenix. Ik weet niet wanneer ik de beste man ontdekte, maar sindsdien ben ik meer dan een klein beetje verliefd op hem. Wat het precies is kan ik niet zeggen, maar het is volgens mij exact hetgene waardoor mijn vriend hem irritant vindt. Om het in zijn woorden te zeggen: ‘die depressieve kop’. Ik noem het meer een ‘duister, getroubleerd, nadenkend gezicht’, maar het komt op hetzelfde neer en activeert meteen mijn ‘kom maar hier schatje, ik ga je redden’-knop. Anyway. Daarnaast is hij natuurlijk ook een geweldige acteur, en dat is precies waarom hij voor ‘Best Actor’ een nominatie heeft gekregen in de film ‘The Master’, een film waar ik naar uitkeek!

Freddie Quell is een marinier die getraumatiseerd terugkomt van de Tweede Wereld oorlog, en niet weet wat hij met zijn leven aanmoet. Hij struint maar wat doelloos rond, kan geen werk vasthouden, en is zwaar verslaafd aan alcohol. Dan ontmoet hij Lancaster Dodd, een charismatische leider van ‘The Cause’, een soort sekte. Quell raakt onder de indruk van wat hij leert en sluit zich er bij aan.

Na deze film bleef ik vrij verward achter. Ik vond hem gaaf en interessant, maar hij duurde ook wel een beetje lang, en was daarnaast ook wel vaag. Ik vond hem soms wat onsamenhangend. En hoewel ik daar wel van hou over het algemeen, vond ik het ook wat vermoeiend.

WC9V2329.CR2

Joaquin Phoenix speelt een heel verwarrend karakter, wat hij overigens heel geloofwaardig doet. Het ene moment geloof je dat hij zich inzet voor ‘The Cause’ en het volgende lijkt hij weer niets te geven om de sekte. Dat maakt het karakter wel interessant. De maniertjes die Joaquin aanbrengt in het karakter zijn fantastisch. De manier van staan, lopen, bewegen. Je ziet meteen iemand die niet op het goede pad zit. Maar wat is Philip Seymour Hoffman ook goed! Deze twee moeten echt altijd samenspelen. Hij speelt een zeer charismatische man, die je eigenlijk niet kunt haten. Hij speelt min of meer de leider van Scientology, of in ieder geval iemand die daarop gebaseerd is. En Amy Adams speelt op een fantastische manier de vrouw achter de leider, de vrouw die eigenlijk de touwtjes in handen heeft. Vooral de sexscène tussen Amy en Philip vond ik geweldig. Heel ongemakkelijk en bijzonder denigrerend.

Na de film bleef ik met veel vragen over, maar behalve dat vond ik het wel een goed film. Het is prachtig gefilmd, met een heel mooie jaren vijftig sfeer. De karakters zijn uitgewerkt, en de beelden zijn wonderschoon. Maar ik raakte wel een beetje op het verkeerde been door de trailer. Je hebt het idee dat de climax op een heel andere plek zit dan hij uiteindelijk in de film terecht is gekomen, vond ik. Daardoor sleept het einde wat mij betreft wat lang door. Neemt niet weg dat ik het een coole film vind, alleen jammer genoeg niet zo fantastisch als ik gehoopt had.

Heb jij ‘The Master’ gezien?

Ps. Weet je wat dit betekent? Ik heb alle films* gezien, en zondag volgt dus een Oscar Predictions-post!!! Ik heb nu al zin om te voorspellen wie wat wint 🙂

* Ik heb besloten de buitenlandse films te laten schieten om twee redenen: 1) ik heb niet meer genoeg tijd om in drie dagen (ik schrijf dit donderdag) de resterende vier films te zien 2) het is lastig om alle films te vinden. Ze draaien niet allemaal, en ook online kon ik ze laatst niet vinden. En daarnaast ben ik wel weer even klaar met verplicht film kijken, ha! Hoewel ik No, genomineerd voor beste buitenlandse film, wel nog in de bioscoop ga zien 🙂

Bron foto’s: filmdepot.nl

4 gedachten over “Oscars Challenge: The Master

Geef een reactie

