The Oscars Challenge: My predictions


Jaaaaa! Het einde is daar. Mijn Oscars Challenge zit erop! Ik heb dan wel de buitenlandse films overgeslagen, maar ik heb toch maar liefst 15 Oscargenomineerde films gezien, en van allemaal een recensie geschreven. Per categorie geef ik aan welke film IK graag zou zien winnen en waarom. En daarnaast geef ik aan welke ik dénk dat gaat winnen. Soms is dat dezelfde film, en soms verschilt dat. Nog een paar uur en dat barst het spektakel los, aan de andere kant van de wereld. De grootste filmsterren schrijden over de rode loper in de mooister designerjurken verlicht door duizende flitsende camera’s, waarna ze onderscheiden worden voor hun fantastische prestaties. Ik ben er klaar voor! Jij ook?Argo

Beste film
Amour
Argo
Beasts of the Southern Wild
Django Unchained
Les Misérables
Life of Pi
Lincoln
Silver linings playbook
Zero Dark Thirty

Welke ik wil: Wat moeilijk! Ik kan nu al niet kiezen. Ik heb van bijna alle films enorm genoten. Maar als ik er voor één MOET kiezen. Hmmmm…. Argo. Maar daarna komt meteen Beasts of the Southern Wild, op de voet gevolgd door Lincoln en Les Misérables. Ik hoop dat Argo wint omdat het écht een spannende film is, iets wat ik niet vaak vind. Het was een film waarvan ik niet veel verwachtte, en daarom was ik juist zo blown away. Ik heb de hele tijd op het puntje van mijn stoel gezeten, met een kloppend hart in mijn keel. Bloedspannende film, met humor en dan ook nog eens waargebeurd. Mijn tweede keuze is Beasts of the Southern Wild, omdat dat zo’n lieve artistieke film is. Een film die me echt raakte. Heel klein en tegelijkertijd groots en meeslepend. Precies een film waar ik van hou.

Welke ik denk: Argo maakt de meeste kans om te winnen, denk ik. Zeker gezien het voortraject van andere filmawards waar Argo de hele tijd de dienst uitmaakt. Ik heb die filmprijzen zo veel mogelijk gemeden, zodat ik niet precies weet wie wat gewonnen heeft en wie er dus veel kans maakt, maar de zegetocht van Argo kon je niet ontwijken. Ik vermoed dus dat Argo weer gaat winnen. En anders wordt het Lincoln denk ik.

LINCOLN

Beste acteur in een hoofdrol
Bradley Cooper in Silver Linings Playbook
Daniel Day-Lewis in Lincoln
Hugh Jackman in Les Misérables
Joaquin Phoenix in The Master
Denzel Washinton in Flight

Wie ik wil: Daniel Day-Lewis. Deze is makkelijk, sorry. Maar Daniel Day-Lewis is gewoon van een buitenklasse in Lincoln. Hoe goed ik de andere acteurs ook vond, in dit geval gun ik het alleen Daniel Day-Lewis. En als tweede denk ik Joaquin Phoenix. Maar ik zou echt heel ontevreden zijn als iemand anders dan Daniel de prijs wint, gewoon omdat hij zo’n fantastische rol wegzet in Lincoln.

Wie ik denk: Ik denk dat Daniel Day-Lewis wint. Al heb ik eerlijk gezegd de awards niet gevolgd, dus ik weet niet precies of hij al veel gewonnen heeft tot nu toe. Dat zou wel moeten. Als Daniel het niet wordt, wordt het denk ik Jaoquin Phoenix of Bradley Cooper. Bradley simpelweg omdat ik denk dat hij de gunfactor heeft. Maar het zou, ondanks zijn geweldige rol in Silver Linings Playbook, niet terecht zijn dat hij wint. Hij is echt niet op het niveau van Daniel Day-Lewis en Joaquin Phoenix. Ik denk dat Denzel Washington geen kans maakt. Zijn rol was goed, maar niet beklijvend. En Hugh Jackman.. hij verdient een prijs voor zijn rol vind ik. Maar geen Oscar.

1138856 - Django Unchained

Beste acteur in een bijrol
Alan Arkin in Argo
Robert de Niro in Silver Linings Playbook
Philip Seymour Hoffman in The Master
Tommy Lee Jones in Lincoln
Christoph Waltz in Django Unchained

Wie ik wil: Oehhhh… weer zo’n moeilijke. Ik ga uiteindelijk voor Christoph Waltz. Ja, natuurlijk is hij weer getypecast in eenzelfde rol als in Inglorious Basterds (waarvoor hij een Oscar won), maar ik heb dan ook wel heel erg van hem in die rol genoten. Hij speelt het met verve. Ik kan verder niet kiezen tussen Philip Seymour Hoffman en Tommy Lee Jones. Die vond ik allebei heel erg goed.

Wie ik denk: Philip Seymour Hoffman. Ik zag ergens voorbijkomen dat hij al een prijs voor deze rol gewonnen had. Ik denk dat hij ook bij de Oscars veel kans maakt. Hij speelt de rol van een charismatische sekteleider natuurlijk enorm goed. Hoewel het niet echt beklijft bij mij, denk ik. Ik gun het hem wel. Maar ik hun het eigenlijk alle acteurs wel die genomineerd zijn.

amour_20000170_st_2_s-low

Beste actrice in een hoofdrol
Jessica Chastain in Zero Dark Thirty
Jennifer Lawrence in Silver Linings Playbook
Emmanuelle Riva in Amour
Quvanzhané Wallis in Beasts of the Southern Wild
Naomi Watts in The Impossible

Wie ik wil: Emmanuelle Riva is mijn keuze, ondanks dat ik niet heel erg heb genoten van Amour. Ik vond het waanzinnig hoe zij de rol van een oude vrouw na een beroerte neer kon zetten. Zo ontzettend geloofwaardig dat ik pas halverwege de film dacht: jeetje, deze vrouw is na de opnames gewoon naar huis gegaan en heeft daar gewoon gekookt. Ze bleef niet kwijlend in een bed liggen, want het is maar een ROL. Bijzonder vond ik dat. Ik heb ook erg genoten van Quvanzhané Wallis, maar vind haar nog iets teveel een kinderrol spelen om een Oscar te winnen. In een kind zit simpelweg minder emotie dan in een volwassene. Althans, minder complexe emoties. Ik vond Jessica Chastain ook erg goed. De rol liet niet veel ruimte voor emotie, maar toch vond ik haar bijzonder.

Wie ik denk: Jessica Chastain of Jennifer Lawrence. Maar laat het alsjeblieft niet Jennifer Lawrence zijn, met dat irritante hoofd van haar. Ik vond haar compleet verkeerd gecast, en zie veel véél liever Jessica Chastain winnen. Die vond ik ook indrukwekkender in haar rol. Ik geloof dat ze tot nu toe beiden prijzen hebben gewonnen, dus het zal wel kop of munt worden.

the_master_58092406_st_2_s-low

Beste actrice in een bijrol
Amy Adams in The Master
Sally Field in Lincoln
Anna Hathaway in Les Misérables
Helen Hunt in The Sessions
Jacki Weaver in Silver Linings Playbook

Wie ik wil: Moeilijk, moeilijk. Ik kies Amy Adams, omdat zij me echt bij is gebleven. Ze geeft me nog rillingen, een paar dagen na het zien van de film. En dat vind ik heel sterk. Maar ook Helen Hunt vond ik goed, in The Sessions. Een heel oprechte, eerlijke rol. En Anna Hathaway bracht me tot tranen met haar vertolking van ‘I dreamed a dream’.

Wie ik denk: Ik vermoed dat Anna Hathaway dit beeldje meepakt, hoewel ik dat niet volkomen terecht zou vinden. Ze heeft namelijk echt maar een bijzonder kleine rol, en ik zou eerder andere dames uit Les Misérables nomineren, denk ik. Maar de Oscar Buzz gaat al maanden over deze rol, dus ik vermoed dat ze wint.

life_of_pi_3d_56030436_st_4_s-low

Beste regisseur
Michael Haneke – Amour
Benh Zeitlin – Beasts of the Southern Wild
Ang Lee – Life of Pi
Steven Spielberg – Lincoln
David O. Russell – Silver Linings Playbook

Wie ik wil: Benh, Ang of Steven. Lastige keuze omdat de films allemaal zo verschillend zijn. Ik ga eens voor een vreemde keuze: Ang Lee met Life of Pi. Ik vond het een betoverende film, die met een andere regisseur veel minder indrukwekken was geweest, durf ik wel te stellen. Ik denk echt dat hij van deze film een sprookje heeft gemaakt.

Wie ik denk: Ik denk dat deze of naar Michael Haneke gaat of naar Steven Spielberg. Uiteindelijk denk ik Steven Spielberg, omdat hij een prachtige film over de geschiedenis van Amerika heeft neergezet, iets wat Amerikanen wel kunnen waarderen. Maar het artistiekere deel van de Academy zal denk ik stemmen voor Amour, omdat het heel kunstzinnig is allemaal.

anna_karenina_02037246_st_3_s-low

Beste cinematografie
Anna Karenina
Django Unchained
Life of Pi
Lincoln
Skyfall

Wie ik wil: Jeetje! Dit is misschien wel de lastigste categorie tot nu toe. Degene die ik hierin het minst vond is Lincoln, hoewel dat ook qua cinematografie nog een fantastische film is. Skyfall heeft ook echt bijzondere beelden. Wat mij betreft gaat deze categorie om het neerzetten van een visueel kunstwerkje. Mijn keuze gaat tussen Anna Karenina en Django Unchained (ja, echt!). En dan kies ik denk ik voor Anna Karenina, omdat ik dat echt een kunstwerk vond om naar te kijken. Een balletvoorstelling bijna. Maar eigenlijk verdienen alle films in dit rijtje deze prijs.

Wie ik denk: Django Unchained. Een grote regisseur heeft in mijn optiek altijd meer kans om te winnen, al helemaal omdat hij in de andere categorieën minder kans maakt. Als het niet Django wordt, dan zou het wel eens Life of Pi kunnen worden, ook volledig terecht.

De andere categorieën laat ik bij deze voor wat ze zijn. Die vul ik voor mezelf wel in, maar dat is voor jullie niet interessant (zoals editing en make-up and hairstyling). Ik ben benieuwd wat er van mijn voorspellingen uitkomt. Remember: mijn voorspellingen zijn echt puur gebaseerd op MIJN voorkeuren. Ik heb me absoluut niet laten leiden door wat anderen vinden, en dat maakt het extra spannend, bijzonder en persoonlijk, vind ik. Ik zit er al helemaal klaar voor!

Hebben jullie al voorspellingen gemaakt?

Bron foto’s: filmdepot.nl, Oscars.com

2 gedachten over “The Oscars Challenge: My predictions

Geef een reactie

