Film: The Girl with the Dragon Tattoo

Ja, ja, ik weet het. Dat verhaal over ‘ik wilde het boek al heel lang lezen, maar kwam er niet aan toe’ begint zo langzaamaan oud te worden. Maar het is wel waar. Ik wilde al een hele tijd de millenium trilogie lezen, maar omdat het alledrie van die dikke boeken zijn, is dat best een hoge grens om ermee te beginnen. Toen ik zag dat hij op tv kwam zaterdagavond, heb ik hem dus gewoon maar gekeken. Heb ik daar spijt van?
The Girl with the Dragon Tattoo draait om de journalist Mickael Blomkvist, die na een mislukte rechtszaak in de put zit. Op dat moment wordt hij gevraagd door rijke industrieel Henrik Vanger om zijn memoires te schrijven.In werkelijkheid is dit een maskerade, waardoor hij ongestoord Vangers familiegeschiedenis kan onderzoeken. In 1966 verdween namelijk de 16-jarige Henriette Vanger spoorloos.Om hem te helpen met het onderzoek schakelt hij de duistere Lisbeth Salander in.

Wauw. Ik vond dit ZO’N spannende film. Ik had er niet heel veel van verwacht ofzo. Ik hou niet per se van actie, en omdat Lisbeth een hacker/computerdeskundige is, had ik verwacht dat het heel veel over computerdingen zou gaan. En dat is niet zo mijn ding. Maar daar ging het dus eigenlijk helemaal niet om, en kwam er ook helemaal niet zoveel in voor. Het was eerder een bloedstollende film die gaat over het duiken in een duister familiegeheim die steeds schokkendere onthullingen oplevert.

Niet alleen kijk ik heel erg graag naar Daniel Graig (en niet alleen voor obvious reasons), ik kon ook Rooney Mara heel erg waarderen. Ik vond dat zij de rol van de duistere Lisbeth heel erg geloofwaardig neerzette (Jennifer Lawrence: dit is hoe je een getroebleerde vrouw speelt). Ook het samenspel tussen de twee vond ik geweldig. Er was veel chemie. En die Yorick van Wageningen, als smerige gemeenteambtenaar… ook een waanzinnige rol.

Al met al bleek het een heel spannende detective/thriller/actie-film met een bloedstollende ontknoping. Daarna gaat het verhaal trouwens nog eventjes door, wat ik wat minder vond. Ik vond zelfs de romantiek in het verhaal erg goed, en dat betekent iets, want normaal gesproken wil ik dat helemaal niet in thrillers. Na het zien van de film was ik helemaal blown away. Ik kan niet wachten op een vervolg, al is het nog helemaal niet zeker dat die gemaakt gaat worden. *sadface*.

Echt, ik raad je deze film heel erg aan. En dan speelt hij zich ook nog eens af in Scandinavië (I love Scandinavië). Het enige aandachtspuntje: na alle Oscarfilms die ik afgelopen tijd gezien heb, was ik het hoge tempo van deze film niet zo gewend. Het is dus goed opletten geblazen, but it’s worth it.

Heb jij ‘The Girl with the Dragon Tattoo’ gezien?

Bron foto’s: fanpop.com, collider.com

Geef een reactie

