Recept: Bananenbrood met rozijnen en amandelen

Zodra je een heerlijke kookwebsite ontdekt, wil je meteen alles ervan proberen. Althans, dat was mijn reactie op het ontdekken van gluten-free-vegan-girl.com. Dus toen ik dit bananenbrood zag, wist ik dat ik het wilde maken. Het zag er in ieder geval simpel genoeg uit, en de ingrediënten had ik toch in huis. Dit bananenbrood is echt heerlijk, op een lome zondag of om gewoon mee te nemen naar je werk.


Heerlijk als hij warm is met een bolletje (of twee…) vanille-ijs. Ziet dit brood er niet perfect uit van binnen trouwens? He’s gorgeous!

Benodigdheden:
2,5 cup oat flour (wat je zelf maakt door havervlokken in de blender tot meel te pulseren)
1 cup dadels
1/2 cup sojamelk
3 grote rijpe bananen, geprakt
2 theelepels vanille extract
1 theelepel kaneel
1 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel zout
1 cup rozijnen
1/2 cup amandelen

Vermaal eerst in je blender alle havervlokken tot een meel. Haal het meel eruit en doe het in een schaal. Doe dan in de blender je dadels, sojamelk en vanille, en blend dat tot een glad geheel. In de schaal met het meel doe je alle droge ingrediënten: kaneel, bakpoeder, zout en mix dat samen. Gooi daarna het mengseltje en de geprakte bananen, rozijnen en fijngesneden amandelen erbij. Kneed dit dan samen tot een deegmix. Stop het mengsel in een antiaanbakcakevorm. En doe hem ongeveer een uur tot anderhalf uur op 175 graden in de oven. Bij mij was hij na een uur al goed, omdat ik een groot cakeblik gebruikte. Hierdoor werd het brood niet zo dik en was het snel klaar. Mocht je een kleiner blik gebruiken, dan kan het zijn dat het langer duurt. Maar check wel regelmatig of hij al goed is, het zou zonde zijn als hij verbrand. Laat hem minstens vijf minuten afkoelen, en tast dan toe!

2013-02-26 13.55.28

Heerlijk met wat nutella of een bolletje ijs. Maar ook gewoon naturel, mjammm!

Dit recept is vegan en glutenvrij, en supergezond. Enjoy!

Ga je dit bananenbrood maken?

4 gedachten over “Recept: Bananenbrood met rozijnen en amandelen

  1. Ah heerlijk, ik hou van bananenbrood! Ik vind die blog ook zo fijn, staan heel erg lekkere receptjes op die ook nog gezond zijn – wat wil een mens nog meer 🙂
    Ziet er goed uit!

Geef een reactie

