Recept: Vega sushi

Deze foto zag er in mijn hoofd beter uit. En ja, dat bruine is rijst die een beetje is aangebrand. Dat is mijn talent. Sushirijst aan laten branden. Proef je niks van, trouwens.

Één van mijn grote levensverdrietjes nu ik vegetariër ben is dat ik vis moet opgeven. Althans, ik gun mezelf nog wel eens per maand vis, maar ik wil het uit principe niet in huis halen. Maarja. Ik had wel zin in sushi laatst. Ik besloot dus om gewoon eens vegetarische sushi te maken, en te kijken hoe dat beviel. Ik zal er in het vervolg nog wel meer mee experimenten, maar hier zijn alvast twee heerlijke ideeën voor de vulling!

Benodigdheden voor de vulling (de sushi moet je alvast maar zelf maken):
1/2 avocado
1/2 komkommer
Een paar scheppen mayo
Een of twee eetlepels sesamzaad (wit)

Ik maakte een aantal sushirolls met avocado, omdat ik wist dat dat gewoon heel erg lekker is. Dat is simpel: je snijdt een halve avocado in reepjes (zonder schil en pit, ofcourse) en legt die in het midden van je sushi, waarna je ‘m oprolt. Simpel en lekker. Ik denk ook als je er een beetje mayonaise bij doet, maar dat deed ik niet. Ik vind deze sushirol al lekker zoals hij is, en ik wilde het in combinatie met de avocado ook niet te romig maken.

De andere sushirolls maakte ik met mayonaise, komkommer en geroosterd sesamzaad. Ik wilde er ook reepjes wortels bij doen, maar die had Vriend opgemaakt (zonder het te zeggen, heerlijk, relaties). Je snijdt de komkommer dus in de lengte door de helft, schilt hem, ontdoet hem van zijn zaadlijst en snijdt hem dan in dunne langwerpige reepjes. Doe op je sushivel met rijst eerst een aantal klodders mayo (ik gebruik yofresh), leg dan ze reepjes komkommer erop en strooi als laatste de sesamzaadjes erop, die je daarvoor even hebt aangebakken in de pan. Rol dicht, et voila.

Ik denk dat de laatste variant ook erg lekker is met een beetje cayennepeper, en eventueel wortel danwel paprika. Dan krijgt het net nog een beetje meer bite & spike.

Al met al super lekker. Een heel simpel receptje dit keer, maar ik vind het leuk om bij te houden welke sushivarianten ik uitprobeer, nu ik het zonder vis maak. Vriend vond het ook superlekker, en later concludeerden we dat we de vis absoluut niet gemist hadden bij de sushi. Een goed teken, want Vriend zei laatst nog dat hij het lastig vond dat ik het niet meer wil eten. Dus deze sushi is Vriend-approved!

Welke (vega)-vulling gebruik jij het liefst als je sushi eet?

Geef een reactie

