Recept: Uiensoep met mediterraanse twist

Het is soms even zoeken naar de voordelen van terugkomen van een heerlijke vakantie, maar ik heb er eentje gevonden (naast het mooie weer, mijn leuke werk, de lieve poes, enzovoort enzovoort). Namelijk: nieuwe receptjes uitproberen. Want als jullie ergens inmiddels achter zijn, dan is het dat ik graag nieuwe vega(n) dingen kook. Vandaar ook dat ik regelmatig receptjes post. Ook dit recept vond oorsprong op de website gluten-free-vegan-girl.com. Ik paste het recept hier en daar iets aan naar mijn smaak. Het resultaat is een heerlijk gezond veganistisch soepje dat supersimpel en goedkoop is om te maken!
Benodigdheden voor 2 personen:
750 ml groentenbouillon
5 grote uien
4 teentjes knoflook
1 eetlepel tomatenpuree
1 eetlepel sojasaus
1 eetlepel mosterd
Een snufje koriander
Een snufje komijnzaad
Peper en zout op smaak
(Eventueel nog een scheut agavesiroop, maar ik vond ‘m daardoor aan de zoete kant)

Snij de uien en knoflook in kleine stukjes en zet in een klein pannetje de bouillon op. Als die kookt zet je een grote soeppan op het vuur. Giet een beetje bouillon in de soeppan, en zorg dat de bodem hiermee bedekt is. In eerste instantie gebruik je dus echt maar een laagje bouillon! Hierin doe je de uien en knoflook, en bak die zo’n acht tot tien minuten op middelhoog vuur. Veel roeren! Doe hierna de rest van de ingrediënten erbij en laat de soep nog zo’n 25 minuten op laag vuur pruttelen. Et voila, je soepje is klaar!

Lekker met een stukje stokbrood. Je kunt er ook nog wat kaas overheen strooien, maar dat deed ik niet. En voor een Franser gevoel kun je de komijn weglaten. Ik deed die erbij om de zoetigheid van de soep wat tegen te gaan. Vriend en ik waren het er allebei over eens dat het een heerlijk soepje is. En simpel! Ik  hoefde zelfs niet naar de supermarkt! Doordat je veel ingrediënten over het algemeen wel in huis hebt, is het ook nog eens een goedkoop soepje om te eten. Maken dus!

Maak je wel eens uiensoep?

Geef een reactie

