Hotspot: La Cubanita


La Cubanita zat in een prachtig gebouw, heel bijzonder in het donker!

Ooit, ongeveer drieduizend jaar geleden, schreef ik wekelijks over leuke hotspots in Utrecht. Omdat ik er net woonde, en de stad wilde ontdekken. Dat gaat eigenlijk bij lange na niet zo snel als ik dacht, maar ik moet eerlijkheidshalve ook bekennen dat ik de rubriek ‘hotspots’ op mijn blog al eeuwen vergeten was. Afgelopen week at ik tapas bij La Cubanita en dat was een perfecte aanleiding om mijn hotspots-rubriek weer tot leven te brengen. Want: heerlijke (vega)tapas voor een klein budget, wie wil dat nu niet? Mijn innerlijke gierige ex-student maakte in ieder geval een sprongetje van blijdschap!

La Cubanita is een keten van tapasrestaurants, waar ik al eens eerder at (in Rotterdam om precies te zijn). Ik vond dat zo’n leuk tentje, maar ik had geen idee dat het nog op meer plekken zat in Nederland. Dus toen vriend een tijdje terug zei dat hij tapas wilde eten, moest ik wel even aan dit tentje denken, maar dacht ik er verder niet te lang bij na. Ik ga immers niet helemaal naar Rotterdam voor Tapas (i mean; I love food, but come on…). Wat schetste mijn verbazing toen ik googlede op tapastentjes? Er zat er ook één in Utrecht. Ik belde meteen, maar een dame vertelde me kortaf dat ze al vol zaten. Teleurgesteld hing ik op. Tot ik bedacht dat er ook eentje in Nieuwegein zit. En aangezien de tram naar Nieuwegein voor de deur stopt bij ons, wist ik meteen waar wij die avond gingen eten.

La Cubanita in Nieuwegein bleek pas kort te bestaan. De oudste muurtekst die ik kon vinden stamde uit december. Het tentje heeft een heel Cubaans sfeertje. Overal hangen foto’s van Cubaanse mannetjes en auto’s, ze draaien er sfeervolle muziek en ook de kaart is heel erg oldschool Cubaans vormgegeven. De lay out van de zaak is wel een beetje ongezellig. Het is een vierkante ruimte waar gewoon heel veel tafeltjes staan, wat een beetje klaslokalerig aandoet.


Op de muren schrijven!

Maar dat werd meteen goedgemaakt toen eten bestelden. De meiden die ons bedienden waren niet alleen heel behulpzaam, ze waren ook supervriendelijk. Ik heb nog maar zelden in mijn leven zulke vriendelijke bediening gehad. Heel aardig. Ze staan voor je klaar, en je hoeft maar te piepen en ze verhelpen je problemen.

Wat betreft het eten kan ik je La Cubanita ook aanraden. Omdat ik eens in de zoveel tijd vis eet, besloot ik dat ik dat bij La Cubanita ook een beetje zou doen. De aanraders? De zeeduivelballetjes met paprikamayonaise, de inktvisringen en de garnaaltjes in knoflookolie. Maar ook qua vegaopties (die ik vooral nam) kun je fantastisch eten bij La Cubanita. Ja, praktisch alles is gefrituurd, maar hoe vaak ga je nou eenmaal uit eten? Juist. Mijn vega-aanraders: tomaat-mozarellaspiesjes, groentenkroketjes (OMG, zo lekker!), kaaskroketjes en gefrituurde paprika. Maar ook de uienringen en champignons in knoflookolie waren superlekker.

Al met al heb ik echt fantastisch gegeten bij La Cubanita. Het concept is superslim: je kunt all you can eat tapas eten voor 17.50. Dat is makkelijk, want niet alleen is het bijzonder goed betaalbaar (ook voor studenten), je kunt allemaal je eigen gerechtjes kiezen, waardoor er voor iedereen wel iets bijzit en je meerdere dingen kunt proeven. De Sangria vond ik overigens ook lekker, maar ik heb geen idee hoe die zich verhoudt tot andere sangria, omdat ik het vrijwel nooit drink.

Zoek je dus een leuk tentje met veel keuze voor een fijn budget? Ga dan zeker naar La Cubanita. Wij komen zeker nog eens terug! (En nee, ik word niet gesponsord voor deze post – helaas!)

Ga jij wel eens naar La Cubanita?

Foto: nieuwegein.nl, lacubanita.nl

4 gedachten over “Hotspot: La Cubanita

Geef een reactie

