Boek: De ijsprinses – Camilla Läckberg

Laatst besloot ik dat ik vaker thrillers wilde lezen. Ik hoorde altijd dat Scandinavië zulke goede thrillers had, dus ik besloot er maar eens eentje van Camilla Lackberg te lezen, haar eerste: De Ijsprinses. Was het een goed boek?

Schrijfster Erica is in haar geboorteplaats Fjällbacka om het huis van haar pas overleden ouders leeg te ruimen als ze geconfronteerd wordt met een lijk. En niet zomaar een lijk. Het is het lichaam van haar voormalige beste vriendin, van toen ze nog klein was. Ze ligt in bad met doorgesneden polsen. Maar is dat wel zo? Erica gaat samen met rechercheur Patrick Hedström op onderzoek uit. Later overlijdt ook de minnaar van de overleden vrouw, en blijkt in de kleine gemeenschap iedereen alles van elkaar te weten. Uiterlijke schijn is van groot belang. En wat hebben de overlijdens te maken met een verdwijning van twintig jaar eerder?

In het begin had ik wat moeite met de schrijfstijl. Ik kan niet goed omschrijven waarom, maar later begon Läckbergs schrijfstijl op me te groeien, dus het zal wel aan mij liggen. Wat ik wel vervelend vind is dat je in iedereens hoofd kon kijken. Je had elk hoofdstuk wel weer een nieuw persoon van waaruit het verhaal verteld werd, en dat maakte het voor mij een beetje verwarrend. En heel vreemd vond ik dat er soms gesprekken waren die een paar zinnen duurden, en dat er dan ineens werd gezegd: ‘Ze waren nu al twee uur in gesprek’, of iets in die trant. Dat ik echt dacht: Huh? Maar ze is net binnen? Ik vond dat een beetje amateuristisch.

Maar het verhaal zelf stak goed in elkaar. Ik vind het altijd prettig als ik niet van te voren kan uitvogelen wat er gebeurd is, en dat was in dit verhaal ook zo. Er zaten een paar goede plottwists in, waardoor het verhaal wat mij betreft interessant bleef. Maar er konden wel wat karakters uit, die weinig toevoegden aan het verhaal, vond ik. Zoals een heel vreemde verhaallijn op het einde, die helemaal niets deed voor de rest van het boek. Ik vond het einde ook een beetje een anti-climax. Ik kan je er niet teveel over vertellen, maar het viel me tegen. Als ik je vertel waarom, dan verklap ik wat er wel of niet gebeurt, en dat zal ik niet doen.

Al met al vond ik het boek vermakelijk, en prima weglezen. Ik stoorde me af en toe aan wat verhaal- en schrijftechnische dingetjes, maar het is verder qua verhaal echt wel een goede thriller. Er wordt mooi verhalend verteld, waardoor je je echt in een klein Zweeds beklemmend dorpje bevindt. Ik denk niet dat ik dit boek nog eens zou lezen, maar ik vond het best een prima boek (ondanks mijn kritiekpuntjes). Mocht je op een koude wintermiddag niets te doen hebben (oke, het is lente, maar zo voelt het niet), dan kun je je best met dit boek vermaken.

Lees jij boeken van Camilla Läckberg?

Bron foto: literairethrillers.nl

7 gedachten over “Boek: De ijsprinses – Camilla Läckberg

  1. Ik heb nog nooit een boek gelezen van haar, maar dit lijkt me wel een leuk boek! Ik houd wel van literaire thrillers en vind het persoonlijk eigenlijk wel leuk als je in meerdere personages hun hoofd kan kijken!

    • Ja, smaken verschillen natuurlijk! Interessant om te zien, omdat ik daar meestal niet zo van hou (twee personages is toch wel het maximum voor mij om mee te kijken). Ze krijgt veel positieve reviews op haar boeken 🙂

  2. Oeh ja, ik snap wel wat je bedoelt met ‘er moeilijk in komen’. Ik viel ook over het taalgebruik, de rare namen en dergelijke. Maar nu ik dit artikel weer lees, en ik het boek half gelezen in de kast heb staan, ga ik toch maar weer een poging wagen!

  3. Ik vind ijsprinse een ultiem kabbel- babbelboek. Nu halverwege wil ik het in de kachel smijten. Geen spannig, alleen gelul over veel teveel en overduidelijk verzonnen, oninteressante personages . Ik ben niet vernieuwd naar de afloop. Een flutverhaal heeft altijd een flauwe afloop.
    Waarom begin ik toch altijd aan de verkeerde boeken.

Geef een reactie

