Recept: Gezonde Carrotcake


Zonder filter! So pretty ❤

Anderhalve week geleden kwamen mijn ouders op bezoek. Eindelijk zouden ze ons appartementje zien terwijl het helemaal af is, en mee-eten met mij nu ik vegetariër ben. Iedere jonge vrouw die nog niet zo lang op zichzelf woont wil dan niets liever dan indruk maken op haar ouders, am I right? Dus ik ook. Nadat het avondeten besloten was (vegetarische lasagne met stokbrood en salade en als toetje pecankaramelijs), zocht ik nog een taart of cake die ik kon bakken voor mijn ouders, en die het liefst zelfs vegan was. Maar belangrijkste voorwaarde: suikervrij. Want met suiker bak ik niet meer. Maar het probleem is: mijn vader is allergisch voor chocolade. Dus vrijwel 99% van de vegan-taarten en desserts vielen al af. Want chocolade is namelijk een go to-ingrediënt voor veel suikervrije vegankokers, ben ik inmiddels achter. Toen vond ik een fantastisch recept voor gezonde carrotcake. Die deel ik nu met jou!

Dit recept komt van de fantastische website Beginspiration.nl, die niet alleen prachtig is, maar ook heel veel lekkere recepten kent. Alle credits voor haar dus. Dit recept is overigens niet vegan, maar wel vegetarisch. En super lekker. Ik heb slechts een paar kleine aanpassingen gemaakt omdat ik dingen niet in huis had. Je bent er even mee bezig, maar het resultaat is het waard!

Bij deze de ingrediënten die je nodig hebt voor 1 cake + topping:
– Bakpapier, 1 vel
– 1 cakevorm
– Mixer

– 250 gram volkoren tarwebloem
– 1 zakje bakingpowder
–  twee theelepels kaneel (Ik had nog maar één theelepel kaneel en deed er een theelepel vanille-essence bij om het gebrek aan kaneel te compenseren, yum!)
– snuf zeezout
– 80 gram walnoten
– 115 gram boter (ik gebruikte roomboter)
– 90 gram dadels, in stukjes
– 3 middelgrote wortels, geschild
– 3 rijpe bananen
– 75 gram Griekse yoghurt
– 2 eieren
– 185 gram cream cheese
– Agavesiroop naar smaak (ik had geen Maple siroop)
– sap van 1/4 citroen

Begin met het voorverwarmen van de oven op 180 graden. Vet nu de cakevorm in, en leg er daarna een vel bakpapier overheen. Hierdoor til je de cake straks heel makkelijk uit de vorm. Doe de bloem, bakingpowder, zout en kaneel (en evt vanilleessence) bij elkaar in een kom , snij de walnoten klein en gooi ze erbij. Meng het met je handen door elkaar.

Snij nu de dadels in kleine stukjes. Als dat klaar is verwarm je de boter in een pannetje op een vuur totdat het gesmolten is. Roer nu de dadels er doorheen, zodat ze lekker zacht worden. Zorg dat het lekker warm wordt, en haal het dan van het vuur. Schil nu de wortels, en rasp ze boven een andere kom (verkrampte handalert!). Doe de stukjes banaan erbij. Mix het dadel-boter mengsel erbij. Voeg dan de yoghurt en eieren toe, en mix met een handmixer. Voeg nu steeds een eetlepel van het bloemmengsel erbij, terwijl je blijft mixen. Hierdoor wordt het al vrij snel een massief mengsel. Als alle bloem erin gemixt is, kun je het mengsel in de cakevorm doen. Ik deed hem een uur in de oven, toen was hij goed, maar het originele recept zegt 50 minuten. Dat ligt dus een beetje aan je oven. Controleer regelmatig, door met een mesje in het mengsel te prikken. Als de mes schoon terugkomt, is hij goed.

Maak de frosting door alle ingrediënten bij elkaar te voegen. Doe de agavesiroop op smaak erbij. Ik heb niet afgemeten hoeveel, maar je wilt niet dat de frosting te zoet of juist te zuur (door het citroensap) is. Als de cake enigszins is afgekoeld smeer je de frosting erop. En klaar ben je!

Een heerlijke cake, waar ik nog dagenlang redelijk guiltfree van gegeten heb, omdat er zoveel gezonde dingen in zaten. Een plakje als toetje was echt een dagelijks cadeautje. Ook bij mijn familie viel het heel erg in de smaak! Enjoy!

Maak jij wel eens carrotcake?

2 gedachten over “Recept: Gezonde Carrotcake

Geef een reactie

