Hotspot: Bastacosi


Ik eet dan wel elke week één keer pizza, maar eerlijk gezegd doe ik dat altijd gewoon thuis. Zelf maak je meestal de lekkerste verse pizza’s (vind ik) met precies de ingrediënten waar je zin in hebt op dat moment. En anders kun je altijd nog even lekker pizza laten brengen van een pizzatentje in de buurt. In het half jaar dat ik nu in Utrecht woon, heb ik pas twee keer pizza in een restaurantje gegeten. Eenmaal aan de gracht, en afgelopen week bij Bastacosi, een tentje in Utrecht Oost.

Volgens de website is het bijna too cool for school. Pizza magherita en pizza hawai? Die hoef je niet te verwachten bij deze tent. Alleen kwaliteitsproducten en interessante ingrediënten zoals balsamico-ui, limoen-ricotta en truffelmascarpone. Reserveren kan niet. Afhalen wel, maar dan moet je zelf daarheen gaan om je bestelling op te geven. Een telefoonnummer hebben ze niet eens (wat een rust!). De pizza’s worden afgebakken in een houtoven. Als het druk is, moet je eerst je pizzabestelling opgeven bij de balie, om vervolgens zelf een plekje te zoeken. Het is heel gebruikelijk om gewoon aan te schuiven als mensen met zijn tweeën een vierpersoonstafel bezet houden. Wel even netjes vragen, natuurlijk. Ik werd bijna bang toen ik de beschrijving las. Was dit zaakje niet veel te hip voor me? Ik wilde het toch graag eens proberen.

En dus reden vriend en ik op een vrijdagavond rond acht uur naar Bastacosi, in de verwachting een afgeladen volle pizzeria aan te treffen. Niets was minder waar. Er zaten maar een achttal mensen, allemaal overigens begin twintig (terwijl de pizza’s niet goedkoop te noemen zijn). De ruimte kent over de lengte een lange bank, met daar tegenover tafeltjes met stoelen. Het zijn bijna allemaal vierpersoonstafels, hoewel er een lange picknicktafel is. Aan het einde van de ruimte is een keuken, met zowel aan de voorkant als aan de zijkant een houten bar, waar mensen kunnen wachten op hun afhaalpizza. De keuken is volledig open, dus je ziet precies hoe je pizza’s de houtoven ingaan.

Je kunt kiezen voor een grote of een kleine pizza. Vriend en ik hadden al besloten samen nog een tiramisu te delen, dus we gingen allebei voor een kleine pizza. Toen ze op tafel kwamen, schrokken we allebei even. Ze waren toch wel erg klein. Maar toen we eenmaal aten, viel dat heel erg mee. Eigenlijk is een kleine pizza een perfecte portie avondeten voor een mens, zeker als je ook nog een toetje wilt. We zijn gewoon gewend geraakt aan bizar grote porties. We gingen weg zonder hongergevoel, en ook zonder ons stampvol te voelen (wat je snel hebt bij pizza’s). Perfect dus! De belichting van de zaak was overigens niet echt gezellig. Van sfeerlicht hadden ze nog niet gehoord, hoewel ik ook niet het idee heb dat het een zaak is waarbij je gezellig de hele avond blijft tafelen. Misschien is het dan toch een beetje te hip?

Ik vond het erg leuk om er een keer gegeten te hebben. De pizza’s waren heerlijk, het was lekker om eens iets anders te eten dan al die standaardpizza’s waaraan we in Nederland gewend zijn geraak. Je merkt dat er verse kwaliteitsproducten gebruikt worden, en er zit geen kaas op de pizza’s! Hierdoor zijn ze lekker licht. De omgeving was mooi, maar niet heel gezellig. De pizza’s zijn niet goedkoop, maar qua kwaliteit vind ik ze dat wel waard. Je krijgt echt een heerlijke en vooral originele pizza. Vriend en ik kozen er, vanwege de ongezellige lampen, voor om onze tiramisu lekker thuis op de bank op te eten. Met een sfeerlichtje aan. Een perfecte afsluiter van een heerlijke avond.

Eet jij wel eens bij Bastacosi?

Credit foto: bastacosi.nl

2 gedachten over “Hotspot: Bastacosi

  1. Klinkt qua concept heel erg leuk. Jammer dat het niet gezellig is zodat je lekker lang kan tafelen. Vind ambiance toch wel erg belangrijk, maar misschien is dat gewoon niet de bedoeling bij dit restaurant.

Geef een reactie

