Film: Moonrise Kingdom

moonrise_kingdom_30030227_ps_1_s-low

Moonrise Kingdom was zo’n film waarvan ik geen idee had wat ik moest verwachten. De trailer leek me fantastisch, echt een film waarvan ik zou genieten. Heel kleurrijk, origineel, creatief. Maar toch keken we ‘m steeds maar niet. Afgelopen week kreeg Vriend dan eindelijk zijn zin. We zouden kijken, en ik was ontzettend benieuwd.

Als in de zomer van 1965 de verliefde tieners Sam (Jared Gilman) en Suzy (Kara Hayward) van huis weglopen, is het anders zo rustige eiland aan de Amerikaanse oostkust in rep en roer. Iedereen wordt gemobiliseerd om de twee op te sporen: van de lokale padvinders waartoe Sam behoort onder leiding van hopman Ward (Edward Norton) tot aan de sullige sheriff Sharp (Bruce Willis) die een geheime affaire heeft met de moeder van Suzy (Frances McDormand). Een dreigende storm en de komst van de strenge medewerkster van jeugdzorg (Tilda Swinton) zetten de gebeurtenissen op scherp.

Eerlijk gezegd vond ik de film een beetje tegenvallen. Ik kreeg een heel erge Hipster-vibe, alsof deze film heel erg graag heel hipster en cool wilde zijn. En daar hou ik niet zo van. Naar mate de film vorderde werd dit wel minder, en kon ik meer van het abstracte gedoe genieten. Want eerlijk is eerlijk, ondanks de flinterdunne verhaallijn, is het filmisch een erg interessante film. Het kleurgebruik, de shots, het is allemaal erg mooi. Het cameragebruik is heel erg creatief, en er werden vaak shots gebruikt die ik nog nooit in andere films had gezien, op die manier.

moonrise_kingdom_30030227_st_7_s-low

Er werd ook een flink blikje bekende acteurs opengetrokken, van Bruce Willis tot Tilda Swilton en Edward Norton. Een feest om naar te kijken, vooral ook omdat ze allemaal prachtige kostuums dragen (echt, de kleding is top in deze film). Ik vond het jongetje die de hoofdrol speelt eigenlijk best wel slecht. Heel ongeloofwaardig, heel staccato, alsof hij heel erg probeert. Ik had heel erg het idee dat hij acteerde, en daar irriteerde ik me aan. Hoewel het meisje zogenaamd too cool for school is, vond ik haar wรจl heel geloofwaardig acteren. In haar blikken lag iets waardoor ik haar geloofde.

De omgeving is prachtig, de shots erg creatief, het verhaal dun maar wel vermakelijk. Ik was een beetje teleurgesteld, het was verhaaltechnisch niet wat ik ervan verwacht had. Ik zou de film niet nog eens kijken, maar vond het best een prima film. Het is leuk als je eens iets heel anders wilt zien dan standaard cinema. O, ja. De muziek is trouwens werkelijkwaar betoverend mooi. Al met al een redelijk positieve review, alleen jammer van het tegenvallende verhaal. Er zat gewoon geen spanning in. Zonde!

Heb jij Moonrise Kingdom gezien?

Bron beeld: filmdepot.nl

2 gedachten over “Film: Moonrise Kingdom

  1. Ik was lyrisch over deze film… het was de eerste Wes Anderson die ik zag na ‘The Fantastic Mr. Fox’ en ‘The Royal Tenenbaums’ en eigenlijk is die laatste qua stijl bijna hetzelfde als ‘Moonrise Kingdom’. Toch vond ik het een totaal andere film. Ik had juist wel het gevoel dat er een mooi verhaal in zat (zij het een klein verhaal) en dat er echt iets werd overgebracht, mede dankzij de prachtige beelden. Ieder shot zou je kunnen inlijsten. Props ook nog voor het lettertype van de film.

    Ik vond het boeiend om van jou te lezen hoe anders deze film ook ervaren kan worden. Al ben ik wel blij dat je het met me eens bent dat hij heel mooi is, ook als je er geen verhaal in ontdekt. ๐Ÿ˜‰

    • Ja, ik vind het ook altijd leuk om te lezen als iemand niet met me eens is! Misschien nog wel leuker dan ‘wel eens’, haha. Ja visueel gezien echt een pareltje. Misschien was ik gewoon een beetje chaggie ๐Ÿ˜‰ Wil Fantastic Mister Fox nog zien. Heb het boekje gelezen, zo leuk ๐Ÿ™‚

Geef een reactie

