Recept: Veganaise

DSC_1001bewerkt
D
e afgelopen dagen ben ik regelmatig in de keuken te vinden geweest. Wat ik dan het liefste maak? Gezonde recepten die smaken alsof ze ongezond zijn. Zo ook deze badboy! Veganistische mayonaise, zonder eieren dus. Oftewel: veganaise! Het goede nieuws? Het is binnen vijf minuten klaar en behoeft maar een paar ingrediënten die je waarschijnlijk al in huis hebt!

DSC_1007bewerkt

Benodigdheden:
1 cup olijfolie
1/2 cup sojamelk
Citroensap (ong 1.5 theelepel), zout (ong 1.5/2 theelepels) en mosterd (ongeveer 1/4 theelepel) naar smaak.

Het is zo simpel: mix alle ingrediënten, op de citroensap na, in een blender. Voeg daarna naar smaak citroensap toe.  Hierna kun je ook nog wat extra zout en mosterd toevoegen. Ben zuinig met je zout, en maak niet de fout die ik maakte door hem op het begin al vrij zout te maken. Je kunt er beter nog iets bijdoen, dan proberen de zoute smaak te verbloemen. Als je alle smaken een beetje in balans hebt (wat echt vrij simpel is) dan proef je het meteen: dit is mayonaise!

DSC_1004bewerkt

Anyway, het is super simpel! Bewaar het in zo’n leuk potje, en dan blijft het minstens een week of twee goed. Langer heb ik het nog niet in huis, dus ik kan niet zeggen hoe lang het precies goed blijft. Dit recept maakt ongeveer 1.5 cup veganaise. Supergoedkoop, en zuinig in gebruik!

DSC_1011bewerkt

DSC_1014bewerkt

Hmmm. Lekker bij frietjes, een broodje ‘hamburger’, of eigenlijk wat dan ook (mayoverslaving…). Enjoy!

Maak jij wel eens veganaise?

6 gedachten over “Recept: Veganaise

  1. Jaaaa wat leuk!!! Ga ik zeker maken. Bedankt voor het recept! En trouwens ook heel leuk om je vegetarische/vegan ‘reis’ te volgen, geeft veel inspiratie. Groetjes!

  2. Wat een leuk recept! Ik ben al sinds mijn geboorte allergisch voor ei en heb dus nooit mayonaise mogen hebben. Leuk dat ik het dan zelf een keertje kan maken! Dit ga ik zeker weten uitproberen!

Geef een reactie

