Recept: Gezonde Hazelnootpasta

DSC_1168bewerkt

Hazelnootpastaliefhebbers opgelet: dit recept is een gezondere versie van onze oppergod Nutella. En jullie kunnen nu allemaal wel heel lief beweren dat jullie de grootste (nee, echt, de GROOTSTE) hazelnootpasta-fan zijn, maar dan schud ik alleen maar mijn hoofd in ongeloof. De grootste hazelnootpasta-adept is namelijk mijn lieve moeder. Die eet al sinds ze bestaat (bijna vijftig jaar) elke ochtend twee boterhammen met Nutella. ELKE OCHTEND. Zelfs op vakantie. Zelfs op haar verjaardag, als we haar vragen wat voor ontbijt op bed ze wil, zegt ze steevast: twee boterhammen met Nutella. Die krijgt ze dan ook, natuurlijk. En in Frankrijk is ze de eerste die een pot Nutella uit de schappen van de campingsupermarkt trekt, om die vervolgens elke ochtend in een Frans zonnetje op een Frans stokbroodje op te zitten peuzelen. Al tientallen jaren. Dus leuk dat we allemaal Nutella-fan zijn, maar de grootste eer komt toch echt mijn moeder tegemoet. Dat gezegd hebbende, vraag je je misschien af of ze met die dagelijkse nutella-ontbijtjes niet dichtgegroeid is tot aan de maan en terug? Het antwoord daarop: ze heeft broekmaat 36. En daarvoor had ze altijd maat 34. Nee dus.

Die genen zijn overigens niet helemaal op mij overgegaan (hoewel ik niets over mijn kledingmaat te klagen heb), dus een gezondere versie van hazelnootpasta wilde ik wel eens proberen. Niet wetende dat het een hels karwei was. Wat ben ik daar lang bezig mee geweest! Maar mocht je een keer een dag van je leven (oké, een uur of twee) overhebben, en je wilt gezonde en lekkere hazelnootpasta, this is your deal. 
DSC_1170bewerkt

Verwacht overigens geen Nutella-smaak. Het smaakt erg lekker, maar wel voornamelijk naar noten. Dat is natuurlijk niet gek als je ziet wat er allemaal in Nutella gaat (suiker, suiker, melkpoeder, suiker). Dat zit in deze gezonde (en compleet veganistische!) versie dus niet. Compleet verantwoord ontbijtje dus!

Het recept is afkomstig van het fantastische thesweetlifeonline.com.

Benodigdheden:
1 cup hazelnoten, 8 tot 10 uur geweekt
1/4 cup agavesiroop
1 theelepel vanille-extract
1/4 theelepel zeezout
1/4 cup cacaopoeder
2-4 eetlepels sojamelk (of amandelmelk)

DSC_1176bewerkt
Ben niet zo’n onopgevoede sukkel als ik, die in eerste instantie geen idee had dat hazelnoten gekraakt moesten worden. Dus net toen ik ze wilde gaan weken (op zaterdagavond laat), zei Vriend dat ik ze eerst moet kraken. Vergeet dat dus niet. Ik stond op zaterdagavond om elf uur ’s avonds noten te kraken. Ain’t fun, I tell you. Daarna kun je ze laten weken in water, en lekker gaan slapen. De volgende ochtend zijn ze geweekt. Stop ze in een blender, en laat ze net zo lang pureren tot het een soort boter wordt. Ik heb op een gegeven moment mijn staafmixer gepakt omdat het met de blender niet helemaal lekker ging. Gooi dan alle ingredienten erbij, en mix door elkaar. Voeg op het eind de sojamelk toe, en begin met één eetlepel, zodat je langzaam kan toewerken naar je juiste textuur.

Daarna ben je klaar! Bewaar in een leuke pot, en zo hou je ‘m minstens twee weken goed. Let trouwens goed op dat je niet per ongeluk hazelnootschil in je pasta hebt. Ik vind het te ranzig voor woorden als ik ineens op een stukje harde schil bijt (brrrr!). Maar als je daar goed op let, dan is deze pasta erg lekker en compleet verantwoord!

DSC_1171bewerkt
Er was nog iemand geïnteresseerd in gezonde hazelnootpasta…

Maak jij wel eens zelf hazelnootpasta?

4 gedachten over “Recept: Gezonde Hazelnootpasta

Geef een reactie

