Recept: Bloemkoolbodem-pizza (guilfree for real!)

DSC_1148bewerkt

Die pizzaverslaving van mij begint een beetje de spuigaten uit te lopen soms. Althans, dat vindt Vriend. Ik eet braaf elke week één keer pizza, omdat het anders iets te vaak pizza-avond wordt. Maar dat vindt Vriend eigenlijk al iets te veel van het goede. Hij is pizza-moe, zegt hij. Voor mij natuurlijk een reden om onze relatie nog eens goed te overdenken.

En dus maakte ik de volgende dag vrolijk deze pizza: helemaal gezond. Gezond & pizza in één zin? Jazeker. De grap is dat de bodem van bloemkool is gemaakt. Ja, echt! Een lekker alternatief voor een avondje pizza, zonder dat je je de rest van de avond zwaar en moe voelt. Compleet vegetarisch, maar niet veganistisch dit keer. Gotta love a little cheese, sometimes.

Gemaakt naar recept van detoxinista.com!

Benodigheden voor 2 personen:
1 grote bloemkool
1 ei
1/3 cup geitenkaas
Kruiden (oregano, basilicum, zout, peper, whatever floats your boat)
Pizzatoppings (ik gebruikte tomatenpuree, een klein beetje strooikaas, een halve bol mozzarella, een groene paprika, een ui en een half bakje champignons)

DSC_1150bewerkt

Overigens duurt dit recept best lang om te maken, dus trek er maar een uur of anderhalf minstens voor uit! Pulse de bloemkool (nadat je hem ontdaan hebt van bladeren, gewassen hebt en in stukjes hebt gesneden) in de blender, totdat er een soort couscous-achtig spul ontstaat. Dit kun je het beste in gedeeltes doen, in plaats van al je bloemkool in een keer. Dit is makkelijker voor je blender, en levert beter resultaat op. Neem nu een grote pan, en vul die met zo’n twee centimeter water. Laat het koken en voeg dan de bloemkool’rijst’ toe. Dek af en kook zo’n vijf minuutjes. Zet nu de oven aan om voor te verwarmen op zo’n 200 graden.

Giet daarna af in een vergiet. Leg nu een schone theedoek klaar op je aanrecht, en schep het bloemkoolmengsel erop. Pers nu, met de bloemkool in je theedoek, alle resterende vocht uit je bloemkool. Kijk uit dat je je handen niet verbrandt. Dit duurt trouwens best een tijdje, maar hou geduld. Het is een goede arm-workout, denk ik maar zo. Als alle vloeistof eruit is, doe je de bloemkool in een schaal. Doe hierbij het ei, de kruiden en de geitenkaas, en meng! Dit kan gewoon met je handen. Zorg dat alles goed gemengd is. Leg een vel bakpapier op je ovenplaat, en spreid hierop het bloemkoolmengsel uit. Zorg dat je een mooie pizzabodem maakt, niet te dik en niet te dun. Waarschijnlijk heb je precies genoeg mengsel. Doe deze nu 35-40 minuten in de oven, totdat hij mooi goudbruin is.

DSC_1147bewerkt

Haal je bodem uit de oven, beleg met je toppings-ingrediënten en stop nog zo’n tien minuten in de oven. Klaar ben je! Ik kon de bodem overigens niet oppakken (daarvoor was hij te zwak, ik vermoed door de zware ingrediënten erop), maar misschien jij wel. Het is een andere smaak dan je gewend bent, maar ik vond het best wel lekker. Als je een groot bloemkoolhater bent is dit waarschijnlijk niks voor jou, want je blijft het toch wel proeven. Oja, en de hoeveelheid kaas die je in dit recept eet valt trouwens ontzettend mee, ook al lijkt het veel.

Vriend en ik vonden dit experiment best lekker. En compleet guilt-free!

DSC_1151bewerkt
De textuur van je bodem! Mjam!

Ga jij deze bloemkoolbodem-pizza maken?

6 gedachten over “Recept: Bloemkoolbodem-pizza (guilfree for real!)

  1. Ik vind dit echt een fantastisch idee maar ik heb een hékel aan bloemkool, de enige groente die ik echt niet lekker vind en waar altijd zo’n onbestemd zwavelsmaakje aan zit, vind ik dan. Verder lijkt het me een heerlijk recept maar dan met gewone pizzabodem (haha).

Geef een reactie

