Facts: Waarom je citroenwater moet drinken

DSC_1235bewerkt

Toegegeven: het heeft een dag of twee geduurd voordat ik dit lekker begon te vinden. Citroenwater. Maar een jaar geleden begon ik het ineens lekker te vinden. Opluchting! Want: het is goed voor je. Daarom probeer ik elke dag minstens één glas citroenwater te drinken (ik drink het vaak warm, zie het als alternatieve thee!). Maar waarom is het goed voor je? Ik geef je drie redenen.

1. Het zit bomvol vitaminen
Dat kopje thee op de vroege ochtend is natuurlijk fijn. Maar zit het ook vol vitaminen en mineralen? Oftewel: maakt het je echt gezonder als je het drinkt? Citroenwater wel. Citroenen zitten vol vitamine c, vitamine b, calcium, fosfor en magnesium. Wat dat voor je oplevert? Sterke botten, veel energie, een gezond brein, een verlaagde bloeddruk (minder stress!), een sterk imuunsysteem, en nog veel meer.

2. Het reinigt je lever
Je levert voert giftige stoffen af. Citroenen helpen je lever de enzymen aan te maken die hiervoor verantwoordelijk zijn. Daarnaast ondersteunt het de lever in zijn functies die het verteren van voedsel vergemakkelijken. En: je moet van citroenwater natuurlijk plassen, wat je blaas reinigt. Mooi meegenomen.

3. Het maakt je slank
Doordat het meehelpt om je lever te reinigen, kan je lever harder aan de slag om giftige stoffen af te voeren. En laat deze nu net bekend om het opslaan van vet. Daarnaast zit er in citroenen een stofje dat ervoor zorgt dat je minder honger ervaart. Mocht je willen afvallen, dan is een glas citroenwater per dag dus een goede zet. Hoewel je niet meteen je hardloopschoenen in een hoek moet gooien, om met een zak chips op de bank te ploffen. Met alleen citroenwater kom je er niet, maar het helpt je wel!

DSC_1234bewerkt

Maar citroenwater is goed voor meer dingen. Niet alleen gaat het veroudering tegen, en zorgen de zuren in de citroen voor meer balans in je lichaamszuren (wat gezond voor je is). Maar het is ook nog eens goed voor je luchtwegen: infecties worden sneller opgelost. Het verlicht tandpijn, en verfrist je adem. Het wordt zelfs toegeschreven als een goede hulp voor mensen met astma en allergieën. Het zuur in citroenen is overigens niet per se goed voor het glazuur op je tanden, dus don’t go overboard.

Drink dit het liefst op een lege maag, voordat je ’s ochtends aan je ontbijt gaat. Het brengt namelijk je metabolisme op gang, waardoor je maag en darmen het wat makkelijker hebben met het verteren van je ontbijt (in plaats van op een nuchtere maag ineens een plens voedsel). Of het warm of koud is maakt eigenlijk niet uit, hoewel warm water makkelijker is voor mensen met verteringsproblemen. In de zomer is er overigens niets lekkerder dan een lekker verfrissend glas koud citroenwater. Pers gewoon wat citroensap in een glas, roer even, en je bent al klaar. Ik kijk er nu al naar uit!

Drink jij wel eens citroenwater?

Update: Kreeg net de tip om citroenwater met een rietje te drinken, dan schaadt het je tanden niet!

Informatie van: mindbodygreen.com, factslist.net

17 gedachten over “Facts: Waarom je citroenwater moet drinken

  1. Ik heb toevallig vanochtend nog een glaasje citroensap gedronken, omdat ik de laatste dagen nogal last heb van mijn darmen. Het maakt je darmen en andere organen helemaal schoon als je regelmatig citroenwater drinkt! 🙂

  2. Heerlijk! Zomers helemaal lekker met wat blaadjes munt en schijfjes komkommer erdoor ook!

    Het maakt bij mij deel uit van mijn FBW, Fat Burn Walk, die ik 3 keer per week doe. Als ik wakker ben pers ik een halve citroen uit in een halve liter water, als ik dat op heb trek ik mn loopschoenen aan en ga ik de deur uit, daarna pas ontbijten met een kom havermout pap, op deze manier zet je je lijf flink aan het werk om de vetreserves aan te spreken!

    Op http://www.cuuulaire.wordpress.com vind je leuke info en recepten voor een gezonde maar lekkere lifestyle

      • Ja joh, heerlijk is het! En het staat ook onwijs leuk als je een bbq of diner hebt als je het in een grote glazen kan doet! Eigenlijk is het een soort alcoholvrije sangria, je kan er in gooien wat je lekker vindt.. En voor ’t aller aller lekkerste effect moet je het eigenlijk de avond van te voren al laten ‘infusen’ in de koelkast 🙂 Laat je t weten als je iets leuks hebt gemaakt ermee van de zomer?

Geef een reactie

