Recept: Homemade Healthy Jam

DSC_1295bewerkt

Laten we met zijn allen eens even nadenken over ons collectieve ontbijt in Nederland. Ik bedenk me wel eens wat ik zou moeten zeggen als ik me zou voorstellen aan een Amerikaan: ‘Hi, in Holland our breakfast consists of bread, butter and chocolate sprinkles’. Ik bedoel, eerlijk is eerlijk. Zo klinkt het niet gezond (hoewel een lekkere boterham hagelslag er ook bij mij graag ingaat). Ik wilde dus eens iets gezonds maken voor brood, dat wel zoet is en je dus gewoon bij het ontbijt kon eten. Ik at het zelf op gezonde glutenvrije pannekoeken (recept volgt!). ZO. LEKKER. En binnen no time klaar.

Benodigdheden:
1 cup bevroren of vers fruit (ik gebruikte bosbessen en frambozen-mix)
3 dadels
1 cup water
1 theelepel vanilleessence
Evt: agar agar

Je kunt dit op twee manieren doen. Ik heb de eerste manier zelf uitgeprobeerd, en de tweede gedeeltelijk. Allebei de manieren moeten werken. Ik deed het fruit, de gesneden dadels en water bij elkaar in één bakje. Dit deed ik vervolgens een minuut of twee op een hoge stand in de magnetron. Daarna schepte ik het fruit eruit, en nam een klein scheutje van het vocht, en de theelepel vanille-essence in de blender. Heel even pulseren, en in principe is de jam dan al klaar! Neem niet teveel water, anders wordt je jam te waterig. Je kunt altijd nog meer toevoegen!

DSC_1292bewerkt

Je kunt ook de cup fruit met dadels in een klein steelpannetje doen. Voeg dan een scheut water toe zodat het fruit net onder water staat. Eventueel kun je later meer toevoegen, of wat vocht afgieten. Laat dit koken, maar niet aanbranden. Strooi er dan een beetje agar agar doorheen. Ik vermoed een theelepel. Ik gebruikte zelf iets teveel, waardoor het erg stolde, maar dat maakt voor de smaak niet uit.

Doe het vervolgens in een leuke pot, en dan valt het makkelijk een week of twee te bewaren in de koelkast. Oftewel: een super simpele, goedkope (!), en suikervrije jam die binnen vijf minuten klaar is. Heerlijk warm op een pannekoekje, maar ook superlekker om koud door je havermout te mengen of om op brood te eten. Enjoy!

DSC_1293bewerktDit ruikt lekker!

Maak jij wel eens zelf jam?

Geef een reactie

