Recept: Glutenvrije pannenkoekjes

DSC_1308bewerkt

Doordeweeks ontbijt ik met havermout en sojamelk. Gezond en voedzaam, zo’n ontbijtje waar je vrijwel de hele ochtend op vooruit komt. Maar in het weekend vind ik het leuk om eens iets anders te eten als ontbijt. Soms een croissantje, maar nog liever iets wat én lekker én gezond is, zoals jullie inmiddels van mijn blog gewend zijn. Toen ik dan ook een recept voor glutenvrije pannenkoekjes tegenkwam, werd ik helemaal enthousiast. Ik moest ze maken, en gaf er mijn eigen twist aan waardoor ze nog lekkerder werden. Werkelijk goddelijk met warme homemade jam!

Dit recept komt oorspronkelijk van de fantastische website gluten-free-vegan-girl.com.  De supergetalenteerde 17-jarige Solveig plaats daar regelmatig heerlijke glutenvrije, gezonde en vegan receptjes. All credits to her. Maar toen ik het maakte, ontdekte ik een aantal kleine aanpassingen die de pannenkoeken nét dat beetje extra gaven. Geniet dus van mijn versie van haar recept!

DSC_1279bewerkt

Benodigdheden voor 10-15 pannenkoeken:
1 3/4 cups almond milk
1 1/4 cup boekweitmeel
3/4 cup dadels, in kleine stukjes gesneden
1 eetlepel vanille-essence
1 theelepel bakpoeder
Een eetlepels citroensap
2 eetlepels gesmolten kokosolie
Snufje zout en kaneel
Optioneel: cacaopoeder (voor chocoladepannekoekjes!)

Mix in een grote kom alle droge ingrediënten bij elkaar. Blend de amandelmelk, dadels, vanille-essence en citroensap in een blender door elkaar. Voeg deze toe aan de kom met droge ingrediënten, terwijl je onderwijl met een handmixer mixt. Dit zorgt ervoor dat het echt een pannenkoekenbeslag wordt. Voeg nu de kruiden en de kokosolie toe, en mix die door het mengsel. In deze stap zou je ook eventueel cacaopoeder erin kunnen doen. Als je niet al je pannenkoekjes met lichte chocoladesmaak wil, moet je het poeder pas bij de laatste pannenkoeken toevoegen.

DSC_1307bewerkt

Bak de pannenkoekjes in een koekenpan, die je met olijfolie of kokosolie invet. Gebruik ongeveer 1/4 cup deeg per pannenkoekje, en flip tussendoor om. Hij is klaar als hij mooi lichtbruin is en makkelijk loslaat van de pan!

Werkelijk goddelijk, en zonder vreemde nasmaak die je van boekweitmeel hebt, normaal gesproken. En hoewel het beslag dus wel zo ruikt, proef je er niets van. Heerlijk!

DSC_1302bewerkt

Ga jij deze pannenkoekjes dit weekend maken?

2 gedachten over “Recept: Glutenvrije pannenkoekjes

  1. Ze zijn inderdaad echt heerlijk! Ik maak ze soms ook wel ’s als ik eerste paar uur vrij heb, goed begin van de dag 🙂

    Hele leuke blog trouwens, followed op bloglovin’!

Geef een reactie

