Report: Lancering Vegetarische Burger van de Vegetarische Slager

DSC_0873bewerkt
Afgelopen donderdag. De zon scheen, en ik had honger. Expres natuurlijk, want ik zou naar de presentatie van de eerste echte vegetarische burger van de Vegetarische Slager gaan. En daar kun je natuurlijk niet met een volle maag verschijnen. Sinds ik nu al een paar maanden geen vlees meer eet, grijp ik ook af en toe in het vleesvervangersschap. Ik gok zo’n één of twee keer per week. Grappig genoeg wordt dat steeds minder vaak dan toen ik begon. Dat komt door twee dingen: 1) je leert creatiever koken 2) veel vleesvervangers lijken qua smaak heel erg op elkaar. De producten van de Vegetarische Slager zijn anders. Ten eerste rúíken ze naar vlees (of vis). En ten tweede zijn ze erg lekker. (En ten derde vind ik het merk, de stijl en de vormgeving gewoon leuk. Wanneer komen ze nou eens naar Utrecht??)

Donderdag was dan eindelijk de presentatie van de mc² burger, vernoemd naar Einstein. De eerste echte volwaardige hamburger, als we Jaap Korteweg van de Vegetarische Slager, mogen geloven. Met de smaak van echte hamburgers nog relatief vers in mijn geheugen, was ik dan ook erg benieuwd of het een beetje in de buurt kwam. Was ‘ie lekker?
DSC_0865bewerkt
De presentatie van de burger vond plaats in het Centraal Museum, waar ik samen met de ouders van Jaap gruwelijk verdwaalde, haha. Laat dat maar aan mij over. Gelukkig waren we op tijd. De aankleding van de ruimte was erg leuk. Er was een bar, een keukenblok waar de hamburgers gemaakt werden, kleine statafels, en een presentatiedeel. Op de statafels stonden deze vrolijke kaartjes. Ligt het aan mij of is de vrouw in het logo duidelijk gebaseerd op Marianne Thieme? (vrouw van Jaap Korteweg). You can’t unsee it!

DSC_0867bewerkt
Aan de muur hingen dit soort posters. De burger is dus vernoemd naar Albert Einstein, die in 1930 al zei dat de wereld beter af zou zijn met een vegetarische levensstijl.

DSC_0860bewerkt
Ook stond er dit leuke kookboek vol recepten met vleesvervangers van de Vegetarische Slager.

DSC_0859bewerkt
Wist je dat de foodprint van de mc² burger zeven keer zo klein is als ie van een gewone hamburger? Absurd!

DSC_0858bewerkt
Ha!

DSC_0869bewerkt
De presentatie van Jaap vond ik erg interessant. Ik kende het merk al een hele tijd, maar wist eigenlijk niets over de afkomst en achtergrond. Zo bleek Jaap boer te zijn geweest en afkomstig te zijn uit hetzelfde gebied als ik: West-Brabant. Hiep hoi! Hij is inmiddels al 15 jaar vegetarisch, maar in het begin worstelde hij erg op zijn weg naar het niet-vleeseten. Toen hij als boer de vraag kreeg of hij tijdens de varkenspest in zijn koelcellen dode varkens wilde opslaan, besloot hij vegetariër te worden. Sindsdien legt hij zich toe op vleesvervangers maken die écht lekker zijn, en niet afkomstig uit een fabriek. Maar juist gemaakt zijn van natuurlijke producten, zoals lupine. Zijn producten hebben inmiddels vele prijzen gewonnen. Hoewel de producten nu relatief veel kosten, zegt Jaap dat als de producten van de Vegetarische Slager populairder worden, dat ze dan op den duur op de prijs van de kiloknaller kunnen gaan zitten. Dit doordat het productieproces niet heel kostbaar is. Interessant!

DSC_0882bewerkt
Één van de gepresenteerde versies. Als ik goed telde werden er drie verschillende versies van de burger gepresenteerd: de Amerikaanse, de Nederlandse en de Mexicaanse. Ik heb er helaas maar één geproefd (ik durfde niet om een tweede te vragen). Wat ziet deze er lekker uit! En wat interessant om een burger zo in een wrap te eten, nooit over nagedacht.

DSC_0883bewerkt
Het keukenblok waar chef Paul Blom zijn creaties in elkaar knutselde. Dit waren de ingrediënten voor de Mexicaanse variant.

DSC_0874bewerkt
En toen was ‘ie daar dan! Ik proefde de Nederlandse versie, met een hard broodje, ‘spekreepjes’, kaas, sla en een ravigotte-achtige saus. Het oordeel? Errug lekker! Door de Nederlandse smaakvariant vond ik het moeilijk te beoordelen of hij écht als een burger smaakte (ik at toch vaker een Amerikaanse variant). Maar de bite, de textuur (zoals je ziet op de foto) klopte. Afgezien van die vieze harde stukjes die je altijd hebt in ‘echte’ burgers natuurlijk.

De smaak was ook heel erg lekker. Ik was erg onder de indruk, dit was een van de lekkerste en meest culinaire burgers die ik ooit opheb. En dat zonder dat er vlees in zit! Misschien moet ik deze vegaburgers (2 voor €2,89 geloof ik) maar meenemen als ik op vakantie ga in Amerika en vragen of ze die voor me bereiden 😉

Doordat er tegenwoordig zoveel goede vleesvervangers op de markt zijn ben ik trouwens altijd bang dat ik per ongeluk een keer echt vlees eet, omdat ik dan denk dat het nepvlees is, haha. Heel ingewikkeld voor mijn hersenen, die nog steeds (door de vleesvervangers) niet helemaal doorhebben hoe het allemaal in elkaar steekt. Ik droom er zelfs over! Voor alsnog ben ik trouwens heel blij dat er zulke geweldige initiatieven bestaan. Elke keer dat je zo’n goede vleesvervanger eet draag je bij aan een betere wereld. Als dat niet lekker smaakt?

8 gedachten over “Report: Lancering Vegetarische Burger van de Vegetarische Slager

Geef een reactie

