Film: De Marathon

de_marathon_30030242_st_8_s-low

Ik twijfelde een beetje of ik nog wel over films wilde schrijven, nu ik wat meer de voedsel-richting in ben geslagen. Maar ik heb besloten dat wel te doen, als extraatje, dus niet in plaats van de eens in de twee dagen post. En dan alleen de films die ik of écht goed of écht slecht vond. Denk ik. Maar we zijn veranderlijk hoor, dus pin me er niet op vast. Vandaag een film die ik écht heel erg leuk vond: De Marathon.

De Marathon draait om Gerard die een garage runt. Hij heeft zijn vrienden Leo, Kees en Nico in dienst. Het is hartstikke gezellig, en ze zitten regelmatig ’s ochtends al te kaarten met een blikje bier. Maar de zaken gaan niet goed. En dus besluiten ze de Marathon te gaan lopen, voor sponsorgeld. Als ze de Marathon alle vier uitlopen, dan redden ze het bedrijf van de ondergang. Als ze het niet halen, dan raken ze niet alleen hun garage maar ook hun banen kwijt. Hun Egyptische collega Youssoef helpt ze met trainen, aangezien hij vroeger zelf marathons liep. En dan blijkt ineens dat er voor Gerard meer op het spel staat dan alleen zijn marathon.

Eigenlijk had ik maar weinig verwachtingen van deze film voor ik begon. Ik had wel veel goede verhalen gehoord, maar ja, je hoort ook goede verhalen over Verliefd op Ibiza. En ik zet nog liever een been af dan dat ik daar naartoe zou gaan. Kortom: mijn vertrouwen in de Nederlandse film is niet zo groot. Ze zijn vaak nét niet grappig, en vrij slecht geacteerd. En laat hardlopen nou ook weer niet mijn meest favoriete bezigheid zijn (ondanks dat ik het wel doe, hoor). Om dan anderhalf uur naar een film over hardlopen te gaan zitten kijken?

de_marathon_30030242_st_10_s-low

Maar wat had ik het mis. De Marathon is écht een grappige film. En niet alleen dat. Hij is ook geloofwaardig, aandoenlijk en ontroerend. Het verhaal is erg goed geschreven, en de karakters zijn stuk voor stuk fantastisch. Heel goed uitgewerkt. Een compleet geloofwaardig kijkje in het bestaan van Rotterdamse arbeiders. Ik vond het prachtig hoe de karakters allemaal hun eigen oorlogje uitvochten, hun eigen problemen hadden. Dat gaf het doel van de Marathon nog een extra laag.

Daarnaast was de film écht grappig.Vriend en ik moesten een paar keer echt hard lachen, en dat kan alleen maar als de dialogen geloofwaardig zijn. Die heerlijke Rotterdamse accentjes en lekker harde humor, ik hou ervan. Maar ik ben dan ook een half-Rotterdamse, dus wellicht ben ik bevooroordeeld. Ik moest zelfs twee keer huilen in de film, en dat vond ik al helemaal bijzonder voor een Nederlandse film.

Al met al is De Marathon écht een leuke film, eentje die je zeker niet wilt missen. Een van de weinige écht geslaagde Nederlandse komedies. Ontroerend, geloofwaardig en heerlijk feel good.

Heb jij de Marathon gezien?

6 gedachten over “Film: De Marathon

  1. Ik heb hem een dag voor de Marathon weer zou plaatsvinden gekeken. Hard gelachen en ook gehuild. Maar gelukkig lees ik hier dat ik niet de enige ben! 😉

Geef een reactie

