Film: The Great Gatsby

the_great_gatsby_3d_15021303_ps_1_s-low

Fringe jurken, glitterhoofdbandjes, veren, jazz, champagne, en de charleston. Een aantal redenen waarom ik in het verkeerde tijdperk geboren ben, en waarom je deze film moet zien. The Great Gatsby. Ik was er afgelopen zondag en wat was het DRUK. Het leek wel of iedereen het spontane idee had opgevat de film te gaan zien. En ik was er zonder het boek te hebben gelezen, met vrij weinig idee waar de film over ging. Ik wist alleen dat de trailer er heel gaaf uitzag, en dat iedere film danwel mode-journalist de afgelopen twee jaar een miniorgasme kreeg bij het noemen van ‘The Great Gatsby’. Ik was dan ook heel benieuwd.

‘The Great Gatsby’ is gebaseerd op het boek van F. Scott Fitzgerald uit 1925. Het verhaal begint bij Nick Carraway die bij de psycholoog vertelt over zijn vriendschap met zijn buurman en tevens vriend Jay Gatsby. In 1922 trekt hij in een idyllisch en klein huisje vlak naast een gigantische villa. Al snel ontdekt hij dat zijn buurman ‘Gatsby’ hem in de gaten houdt. Nick komt erachter dat achter de luxueuze Β en extravagante leefstijl van feestbeest Gatsby een groot verdriet en obsessie schuil gaat die alles te maken heeft met Nick’s nicht Daisy.

Wat vond ik dit een heerlijke film! Ik had, nogmaals, echt weinig idee wat ik moest verwachten. Het vooruitzicht van een 3D-film (geen groot fan) en 2,5 uur stilzitten zonder pauze maakten me ook niet extatisch van vreugde, maar desondanks stapte ik de film blank in. Vanaf de eerste minuten zat ik er al in. De vormgeving, de stijl, de kleuren, ik werd meteen het verhaal ingezogen.

THE GREAT GATSBY

Het verhaal vond ik helemaal niet zo bijzonder, om eerlijk te zijn. Het laatste deel is chaotisch, hoewel de climax echt heel erg mooi is. Het zijn echter de visuele aspecten die je vastgrijpen. Niet in de laatste plaats de mode, natuurlijk. My god. Mag ik mijn kast even inruilen, alsjeblieft? Maar vooral het visuele spektakel was absurd prachtig. Echt een pareltje. De kleuren zijn zo levendig, de feesten zo geweldig in beeld gebracht, de filmstijl zo… filmisch. Melancholisch en toch heel hip.

Maar het gaafste aan de film is natuurlijk de glansrol van Mr. Gatsby himself, Leonardo DiCaprio. Waarom die man nog geen Oscar in zijn broekzak heeft is me een raadsel. Ik vind hem elke keer toch weer erg goed als ik zijn films zie. En in deze helemaal. Hij weet het mysterieuze perfect te balanceren met het charmante, en kan er af en toe een heerlijk vleugje onheilspellendheid en onbetrouwbaarheid ingooien waardoor je nooit honderd procent weet wie Gatsby is en wat hij verbergt. Maar hij is niet de enige die goed speelt. Ook Tobey Maguire, Carey Mulligan en Joel Edgerton spelen allemaal met verve.

A146_L001_1018PR.0004931_R.DNG

The Great Gatsby is een film die ik nog wel eens zou kunnen zien. Een waar visueel spektakel, en hoewel het soms wat vreemde verhaal, is het echt een heerlijk avondje vermaak.Helemaal als je je niet instelt op jazzmuziek, en accepteert dat er vrijwel nieuwe hippe muziek wordt gespeeld in de film. Die uiteindelijk ook best op je zal gaan groeien. En oja, dames: een groot liefdesverhaal. Gaat dat zien!

Wat vond jij van The Great Gatsby?

Beeld; filmdepot.nl

4 gedachten over “Film: The Great Gatsby

  1. Leuk stuk. Ik moet de film nog gaan zien, ben heel benieuwd. Het boek is 1 van mijn favorieten, maar ik heb veel gelezen dat het verhaal in de film helemaal niet goed uit de verf komt, een beetje wat jij ook beschrijft. Dan dus maar de film ‘an sich’ kijken. Oh, ga je het boek lezen trouwens? Dat is wat mij betreft dus heel erg de moeite waard πŸ˜‰

  2. Ik had er net als jij ontzettend naar uitgekeken maar wat vond ik ‘m saai! Ik wilde bijna weglopen en dat zegt veel in mijn geval. Ik vond het zo leeg, het was echt alleen maar een visueel spektakel.. Als dat het doel was is het gelukt maar mij deed het helaas niks 😦

Geef een reactie

