Recept: Gezonde Chocolate Chipkoekjes

DSC_1364bewerkt
Glutenvrij, suikervrij & vegan. + Totally Delish!

Ik krijg altijd een beetje afkickverschijnselen als ik een lange tijd niet in de keuken sta. Dat ik al dagen weet wat ik wil maken, maar er eigenlijk nooit aan toe kom. Of het uitstel. Of liever nog een aflevering Breaking Bad kijk. Maar er komt dat moment dat de kriebels in mijn lijf zo sterk zijn, dat ik de keuken in MOET. Ik voel dan echt een fysieke onrust in mijn lijf. En al een paar dagen stond dit fabulous recept van Gluten-free-vegan-girl.com (*fangirl*) open in mijn browser als een reminder dat ik hiervoor alles al in huis had. Het enige wat ik nog moest doen was mijn luie reet (alhoewel: ik sport dagelijks) naar de keuken te verplaatsen. Dit weekend maakte ik ze dan eindelijk.
Ingrediënten:
1,5 cup havermout
1,5 cup dadels
1,5 cup kokosboter
1,5 cup biologische pindakaas
1 theelepel vanilleessence
snuf zout
3/4 cup extra donkere chocolade (72% of meer) (ik gebruikte overigens zo’n 75 gram. Ik weet eigenlijk niet of dat evenveel is als drievierde cup, maar het werkte goed!)

DSC_1373bewerkt

Verwarm de oven voor op 190 graden. Pulseer de havermout tot je een meel hebt. Doe nu alle ingrediënten (behalve de chocolate chips) bij de havermout en mix het tot een mengsel. Mocht je blender het niet trekken, ga dan over op een staafmixer (mijn blender trekt dadels niet zo goed, staafmixers zijn dan een uitkomst!) Het wordt een stevig, licht plakkerig deeg. Doe dit in een kom en strooi nu de chocolate chips erover. Kneed ze door het deeg, en kneed het uiteindelijk tot een bal. Maak nu steeds kleine balletjes deeg in je handen, en druk ze op een bakplaat met bakpapier tot een koekjesvorm. Je kunt ongeveer 12 flinke koekjes uit dit mengsel halen.

Stop de koekjes ongeveer een kwartier in de oven: pas op dat ze niet verbranden. Haal ze hierna uit de oven en laat ze ongeveer een half uurtje afkoelen: dan vallen ze minder makkelijk uit elkaar. (want chocolate chip koekjes die uit elkaar vallen zijn het verdriet van de wereld!). Solveig zegt dat ze een week houdbaar zijn in een luchtdichte bewaardoos in de koelkast. I wouldn’t know. Binnen vier dagen zijn ze gone, hier.

DSC_1374bewerkt

Ik gaf er dit weekend ook nog eentje aan mijn lieve neefje. Hij is anderhalf en mag van zijn ouders geen suiker en andere junk. Dus waren ze heel blij met het koekje wat ik gemaakt had. En hijzelf? Hij vond het heerlijk. Toen hij bijna in slaap viel, en zijn ouders het af wilden pakken, schrok hij wakker en MOEST en zou hij het koekje eerst opeten. Mission accomplished! Easy peasy, yummy for the tummy. Make ‘em!

DSC_1377bewerkt

Enjoy!

Maak jij wel eens gezonde chocolate chip koekjes?

6 gedachten over “Recept: Gezonde Chocolate Chipkoekjes

Geef een reactie

