Film: Wreck it Ralph!

Wreck It Ralph OneSheets Armageddon_WreckItRalph_Onesheets_Armag

Afgelopen week was ik op bezoek bij een lief vriendinnetje in Breda. Ze is waarschijnlijk de oudste vriendin die ik heb, omdat onze vaders vroeger op de middelbare school al bevriend waren (en dat nu nog steeds zijn). Omdat we maar nog geen jaar in leeftijd schelen, konden we het altijd enorm goed met elkaar vinden als onze families weer eens op bezoek waren bij elkaar. Zo goed dat we ook regelmatig met zijn tweeën afspraken en logeerden. Al het kattenkwaad hebben we samen meegemaakt. Dronken hockeyfeestjes, gestolen Hema-armbandjes en stiekem chips eten in bed (en er daarna over liegen tegen mijn moeder). Tijdens onze studententijd zagen we elkaar minder, maar nu hebben we de draad weer opgepakt door elkaar drie keer deze maand te zien.

Afgelopen week was ik dus bij haar op bezoek in haar fantastische anti-kraak huisje dat (in tegenstelling tot mijn appartement) lekker druk en gezellig is ingericht met veel foto’s van het stel. Denk daar nog twee ronddwalende katten bij, en ik voelde er me meteen thuis. We besloten met zijn vieren een film te kijken, en dat werd Wreck it Ralph. Een animatiefilm (I LOVE) waar ik veel over gehoord heb. Hij kreeg zelfs een Oscar-nominatie. Wat vond ik van Wreck it Ralph?

wreck-it_ralph_3d_ov__40043046_st_4_s-low

Wreck it Ralph draait om Ralph, de bad guy uit een arcadespel (je weet wel: zo’n hal met allemaal videospelletjes). Waar Fix it Felix alles repareert, is het Ralph zijn doel om alles te slopen. Hierdoor is hij in zijn spel alles behalve geliefd. Hij woont op een vuilnisbelt, en gaat steeds meer gebukt onder het feit dat hij door zijn spelgenoten wordt buitengesloten, terwijl ze allemaal samen feest vieren en Felix onder de een na de andere medaille bedelven. Ralph wil ook wel eens een medaille, en stapt stiekem (en illegaal) over naar een ander spel om daar een medaille te scoren. Dit zal hem vast aanzien opleveren. Alleen gaat alles verkeerd, en belandt hij uiteindelijk in het spel Sugar Rush, een mierzoet Japans-geïnspireerd racespel. Hij ontmoet hier Vanellope von Schweetz, een ‘storing’ in het spel die niets liever wil dan ook geaccepteerd worden en een prijs winnen. Maar dan dreigt het virus dat Ralph onbedoeld meenam het hele spel te verwoesten.

Ik vond het hele concept van Wreck it Ralph weer bijzonder origineel. Ik vind het altijd heerlijk als een slechterik de hoofdrol speelt (Despicable me, anyone?), en deze was eigenlijk maar gewoon een lamme goedzak. Zijn drang om geaccepteerd te worden is herkenbaar bij velen, denk ik. De vormgeving met de spelletjes is waanzinnig. De karakters bewegen zelfs op een manier als je normaal in een arcade spel ziet. Er zitten veel leuke verwijzingen in naar andere spellen (die vooral Vriend snapte), en ze weten weer als geen ander je emoties te raken bij het zien van een animatiefilm. De kleine knipoogjes, zoals een praatgroep voor Slechterikken, vond ik echt fantastisch.

wreck-it_ralph_3d_ov__40043046_st_1_s-low

Op een of andere manier vond ik het verhaal alleen wat chaotisch aandoen. Alsof er teveel in afspeelde.  Ik vond de film echt erg leuk, maar heb het idee dat het misschien nog net iets beter was geweest als er net een verhaallijn minder was geweest, ofzo. Het leek altijd wel alsof er heel veel dilemma’s waren die de karakters bezig hielden.

Maar al met al is dit een super leuke animatiefilm. Niet mijn favoriet, maar wel ontzettend origineel. En uiteindelijk ga je natuurlijk met een heerlijk feel good gevoel weg. En met zin in snoep.

Wat vond jij van Wreck it Ralph?

4 gedachten over “Film: Wreck it Ralph!

Geef een reactie

