Boek: Salt Sugar Fat – Michael Moss

Het was een investering, toen ik een tijdje terug drie boeken over de voedselindustrie kocht voor veertig euro. Het moest zelfs via een Duitse website, waar de boeken gek genoeg stukken goedkoper waren in Nederland. Maar dan kon ik eindelijk wel meer te weten komen over een industrie die me fascineert. Want hoe komt ons eten eigenlijk tot stand? En in hoeverre hebben we nog controle over het feit of we overeten of niet? Op welke manier proberen multinationals hun producten aan de consument te slijten? Allemaal interessante vragen, waarop het boek ‘Salt Sugar Fat’ antwoord geeft.

Michael Moss is onderzoeksjournalist voor The New York Times en won in die hoedanigheid ook een Pulitzer Price (de Oscar voor journalisten). Hij legt zich al een tijdje toe op de voedselindustrie, nadat hij zich bezig hield met een pinda- en een vleesschandaal. Voor Sugar, Salt, Fat stortte hij zich op de industrie in het algemeen, en vertelt hij ons hoe zij steeds meer onze keukenkastjes en onze gezondheid gingen domineren. Hij koos ervoor de drie belangrijkste ingrediënten uit te lichten en aan de hand daarvan het verhaal te vertellen.

Wat ontvouwt is een prettig geschreven inkijkje in de geschiedenis van voedselmultinationals. Moss interviewde handenvol hooggeplaatste (ex-)werknemers, die allemaal met schokkende eerlijkheid uit de doeken doen over hoe hun grootste bestsellers tot stand kwamen. Het verhaal begint met de eerste cerealproducent die suiker toevoegt aan zijn product. Al snel volgen zijn concurrenten, omdat ze merken dat gesuikerde cereal beter verkoopt. Tot op een gegeven moment er een product op de markt ligt dat bestaat uit 75% suiker. Vervolgens gaat het verhaal verder over hoe de voedselproducenten via list en bedrog slogans aan hun producten kunnen toevoegen waardoor consumenten het idee hebben betere keuzes te maken. En het boek besteedt ook uitgebreid aandacht aan de grote onderzoekslaboratoria van multinationals. Getalenteerde scheikundigen worden er met flinke salarissen binnengehaald, met de vraag om een bestaand product te perfectioneren, of een nieuwe knaller te ontwikkelen. Hiervoor wordt het bliss point onderzocht. Bij consumenten wordt onderzocht in hoeverre ze het lekker vinden als er suiker wordt toegevoegd. Het punt waarop ze aangeven het het lekkerst te vinden (waarna de voorkeur weer daalt bij overkill) wordt het bliss point genoemd. Voortaan voldoen alle producten aan tientallen scheikundige richtlijnen, gaan door honderden proefpanels en wordt er uitvoerig onderzoek gedaan naar hoe er specifiek op de consument kan worden ingespeeld met marketing. Zodat de consument vooral maar veel eet van hun product, en veel geld bij de multinationals naar binnen schuift.

Ondanks dat het boek zo’n 300 pagina’s aan tekst bevat, wordt het vrijwel nooit saai. Moss heeft dit boek duidelijk niet voor wetenschappers geschreven, maar voor een ieder die geinteresseerd is in de gang van zaken bij voedselproducenten. Zijn zoektocht naar de waarheid wordt kleurrijk omschreven, en leest daardoor vrij gemakkelijk weg. Na het dichtslaan van de laatste pagina, echter, durf je vrijwel niets meer te eten. En vraag je je af: Is dit nu echt wat er van ons eten gekomen is? Scheikundig ontwikkelde producten met ingrediënten met namen die je niet kan uitspreken (want: het moet maanden houdbaar zijn), die samengesteld zijn op een manier dat jij niet zal kunnen stoppen met eten, met valse slogans erop die vaak maar halve waarheden bevatten. Het is een treurige conclusie. Maar wel bijzonder interessant.

Het boek biedt natuurlijk veel meer inzichten, waaronder ook in hoe het komt dat de ingrediënten suiker, zout en vet voor ons onweerstaanbaar zijn, en hoe het gebruik ervan ontstaan en doorontwikkeld is. En er wordt zelfs aandacht besteedt aan hoe de grote bedrijven hun steentje denken bij te dragen aan de obesitasproblematiek. Iets waar ze zelf meestal ontkennen aan te hebben bijgedragen. Een must read voor iedereen met interesse in de voedingsindustrie.

Las jij ‘Salt Sugar Fat’?

Bron beeld: diet-blog.com

Advertenties

3 gedachten over “Boek: Salt Sugar Fat – Michael Moss

  1. Dit boek staat al een tijd op mijn verlanglijstje en ik ben na je verhaal nog nieuwsgieriger geworden! Toch maar eens bestellen dus 🙂
    Als je dit interessant vindt moet je ook eens de documentaire “the man who made us fat” kijken, gaat ongeveer over dezelfde onderwerpen als Salt Sugar Fat volgens mij en bestaat uit 3 delen van ongeveer 50 minuten. Staat gewoon op youtube 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s