Boek: In Defense of Food – Michael Pollan

Sinds ik me verdiep in voeding, raak ik aan de ene kant enthousiast (want: interessant!), maar aan de andere kant soms ook heel erg overweldigd. Als je eenmaal in die wereld verzeild raak, lijkt het eigenlijk of niets wat je nog eet ooit nog goed genoeg is. Alle voedingsstoffen moeten perfect met elkaar gecombineerd zijn, en zelfs een banaan is al slecht voor je omdat er veel suiker in zit. No wonder dat de meeste mensen geen idee meer hebben van wat een gezond eetpatroon inhoudt. Michael Pollan denkt er precies zo over. In het boek ‘In Defense of Food’ gaat hij in op wat een gezond dieet voor mensen nu eigenlijk inhield voor de mensheid gedurende de eeuwen dat we inmiddels leven. En ook wat het ‘nutrionism’ (foodscience) daarmee gedaan heeft. Wat kunnen we weer doen om weer in contact te komen met een gezonde eetstijl? En wat zou de term ‘gezondheid’ moeten inhouden? Het resultaat van zijn zoektocht naar antwoorden is een heel breed essay dat mensen aanspoort tot een gezonde relatie met voeding, en vooral het eten van ‘echt’ voedsel. Ik vond het een fantastisch en inspirerend boek!

Pollan verklapt in de eerste zinnen al waar het boek over gaat: Eat food. Not too much. Mostly Plants. Zijn aanbeveling als het aankomt op een gezonde relatie met voedsel. Want dat is eigenlijk waar zijn verhaal over gaat. Hij spreekt zich openlijk uit tegen voedselonderzoekers, en dan vooral degenen die goede eigenschappen maar aan bepaalde voedingsstoffen toeschrijven, en hiermee dus ook ‘foute’ voedingsstoffen aanwijzen. Vooral omdat deze manier van werken bewezen is niet te werken, zegt hij. Immers, waarom zouden Fransen anders gezonder zijn dan Amerikanen, als ze op een ‘slecht’ dieet van vetrijk eten en wijn leven? Of juist Afrikaanse stammen die vrijwel alleen granen eten, en nooit last hebben van hartproblemen? Granen en vet zijn toch slecht in de ogen van voedingsdeskundigen?Pollan richt zich dus tegen het onderzoeken van specifieke voedingsstoffen, en meent dat het falen van deze voedingsstoffen (suikerige cereal met toegevoegde vitamine c?) komt doordat je naar voedsel in zijn geheel moet kijken. Wat er nou precies gezond is aan een banaan weet eigenlijk niemand precies. Waarschijnlijk zijn de natuurlijk aanwezige voedsingsstoffen, die onderling zo met elkaar werken dat het product zo gezond mogelijk is voor de eten. Deze manier van kijken naar een ‘volledig’ product in plaats van zijn onderdelen heeft ook een gezondere balans met voeding tot resultaat. Maak jezelf niet gek door je blind te staren op voedingsstoffen, en eet gewoon met je verstand. Volwaardige (het liefst biologische) producten. Veel groenten en fruit. Behalve dat het hoogstwaarschijnlijk heel gezonde producten voor je zijn, kan er überhaupt weinig mis gaan met die levensstijl, beweert hij.

De beste gezondheidsresultaten hebben eigenlijk de volkeren die nog het meest eten zoals ze altijd hebben gegeten. Denk aan aboriginals, eskimo’s, en stammen in het afgelegen binnenland van vescheidene plekken. Het zou eigenlijk aan te raden zijn voor iedereen om alleen te eten wat je overovergrootmoeder zou herkennen als voedsel. Dus: verse producten zonder verpakkingen en health claims, kook ze daarna zelf, eet kleine porties en geniet ervan. Sta weer in contact met hoe we vroeger aten. Een wijze les. En een voor de hand liggende, eigenlijk.

‘In defense of food’ vond ik een bijzonder informatief en prettig leesbaar boek. Een eye opener. Ik vond de vorm van een essay heel fijn. En ik vond het een opluchting om eindelijk eens iemand het op te zien nemen voor ‘echt voedsel’. Geen gezanik over hoe PRECIES je dieet er uit zou moeten zien (zoveel chiazaadjes, en dan een juice met precies deze en deze fruitsoorten enz), maar gewoon een appèl op je gezonde verstand. Eet gewoon gezonde, normale natuurlijke voeding. Denk er niet teveel over na, maar sta zoveel mogelijk in contact met de natuur. Waardeer je voeding en zijn herkomst. Maar maak je niet te druk over wat hoort en niet hoort.  Immers, de mensheid bewijst op heel veel extreem verschillende diëten heel gezond te kunnen leven. Het Westerse dieet met veel suiker, en processed foods, is er alleen niet één van.

Dus: Eat food. Not too much. Mostly plants.

Aanrader!!

Heb jij dit boek gelezen?

Bron beeld: thephotographer4you.com

Advertenties

4 gedachten over “Boek: In Defense of Food – Michael Pollan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s