Recept: Chocolademuffins (glutenvrij & vegan)

DSC_5430bewerkt

Afgelopen weken heb ik maar weinig in de keuken gestaan. ‘At je dan niet?’, vroeg moeders me gisteren. Jawel, natuurlijk wel.  Maar ik zat even wat minder in de gezonde ‘scene’. Ik at busladingen afbakpizza’s en pringles, en tsja: daar hou je weinig recepten aan over. Langzaamaan besloot ik maar weer eens wat vaker in de keuken te duiken. Want uiteindelijk vind ik bakken hartstikke leuk. En om langzaam weer in de groove te komen, ging ik terug naar een recept dat ik al eerder maakte (en dat godsallemachtig goed is). Van mijn keukengoddess: Solveig.

Ongetwijfeld knutsel ik binnenkort zelf weer dingen in elkaar, maar om te starten is een oude klassieker altijd goed. En ik zou dit recept niet delen als het niet écht goed is. Een chocolademuffin die ongezond smaakt, maar gezond is? Uhh, yes please! Jullie dit recept onthouden (wat dus niet van mij is) zou op een levenslange veroordeling moeten komen te staan. Godzijdank kun je iedere rechter omkopen met chocolademuffins, dat is een algemeen bekend feit. Enjoy!

Benodigdheden voor 6 grote muffins of 12 kleine:
1 1/2 cup plantaardige melk (ik gebruikte vanille soja omdat ik die in de koelkast had)
1 1/2 cup dadels
3/4 cup rijstmeel
3/4 cup boekwijtmeel
1/4 cup kokosboter
4 eetlepels cacaopoeder
2 theelepels bakpoeder
1 theelepel vanille essence (deze liet ik weg omdat ik al vanillesojamelk gebruikte)
Snuf zout
1 cup fijngesneden pure chocolade (in brokjes!)

DSC_5436bewerkt

Verwarm de oven voor op 190 graden en meng in een grote kom alle droge ingrediënten (behalve de chocoladestukjes).  Doe de kokosboter, vanille essence, dadels en 1 cup melk in de blender en blend totdat het een redelijk glad en romig mengsel is (zonder stukjes). Mix het bij de droge ingrediënten terwijl je langzaam de rest van de plantaardige melk toevoegt (ik gebruikte een handmixer). Al snel vormt het een dik bakmengsel. Doe 80% van de chocoladestukjes erin en bewaar een aantal om er over heen te strooien als je klaar bent.

Vet een muffin bakvorm in, en schep het mengsel erin. Het zou genoeg moeten zijn voor zo’n 12 kleine muffins, of 6 grote. Sprinkel als je klaar bent de overgebleven chocoladestukjes erover, en doe hem ongeveer een half uur in de oven. De muffins zijn klaar als een tandenstoker er schoon uitkomt, en als je keuken ruikt naar de binnenkant van de hemel. Laat de muffins tien minuten afkoelen terwijl je oncontroleerbaar met je hoofd tegen een muur slaat om jezelf in te houden niet alle muffins in één keer naar binnen te schuiven.

Eenmaal goed afgekoeld, kun je toeslaan. Maar let op: uiteindelijk zijn ze warm veruit het lekkerst. Even oppiepen in de magnetron, en prepare to die and go to heaven. (Hint: smeltende chocola aan de binnenkant!!!!) Enjoy! X

DSC_5438bewerkt

Ps. Ik heb een ‘nieuwe’ camera en moet nog even wennen aan de instellingen. De foto’s zijn dus iets anders dan normaal, maar dat komt wel weer.

6 gedachten over “Recept: Chocolademuffins (glutenvrij & vegan)

    • Hi Julie! Je kunt heel makkelijk (en cheap) een setje measuring cups kopen van Ebay, dan heb je dat probleem nooit meer. Omrekenschema’s vindt je op google, en ik weet dat de website Culy.nl ook een schema heeft 🙂 Succes!

Geef een reactie

